På denne side vil du kunne finde dagbøger fra elever og besætning/kaptajn undervejs på togtet. Seneste indlæg findes øverst på siden.

18.09.2020

Kære dagbog

Vi synger nu på sidste vers her på skibet og nyder de sidste dage. Der er sket rigtig mange ting, og jeg synes ikke der har været tid til at skrive, når man også skal have tid til at være sammen med de andre og lave en masse andre ting mens (fri)tiden er begrænset. Vi har fået alle eksamener overstået, og synes de har forløbet sig fint. Vi har ligget for anker natten over ved Århus, og er nu på vej tilbage til Frederikshavn. Vi har skønt vejr – høj sol og en frisk brise. Det virker mere som forår end efterår (: Vil opsummere lidt af det mest interessante der er sket de seneste par dage i denne dagbog.

Torsdag d. 10/9 lavede vi ’sejlrulle’. Vi blev sendt hen til en bestemt mast, og derefter delt op i råer alt efter ens højde. De laveste passer bedst til Royal/røjl (øverste rå) og de højeste på course/fokken (nederste rå) – og andre derimellem. Jeg var røjlgast på fortoppen (formasten). Der blev råbt ”sejlrulle”, og alle stillede op i rækkefølge i forhold til, hvem der skulle gå op først. Derefter blev der råbt ”Royals enter”, og os som var røjlgaster begyndte at gå op. Dernæst topgallant enter (brammen), upper topsail (overmærs), lower topsail (undermærs) og course (fokken). Vi skulle op og løsne sejl, kravle ned og sætte dem. Derefter tage dem ind igen, kravle op og bjerge dem og ned igen. Det var noget af en tur at fare op og ned, men det var rigtig sjovt! Når upper topsail yarden blev hejst, løb vi den op. Det er første gang vi prøver det – normalt haler vi den op. Men det var virkelig sjovt, og gik meget stærkere end når vi haler! Vi gjorde hele molevitten 2 gange, og var noget hurtigere anden gang vi gjorde det.

Lørdag morgen d. 12/9 havde vi vagt fra 04-06 – og vi farede rundt på hele vagten. Vi skulle lave en vending/wearing hedder det vidst, og derfor brase masterne løbene. Vi har prøvet det før, hvor vi lavede nogle sejlmanøvre med alle mand på dækket, så man kunne brase masterne samtidig – men denne gang var vi jo kun vores skifte, og skulle derfor brase masterne løbende. Når vi braser er der en enkelt på hvert torv i fx styrbordside som slækker, mens flere haler (trækker) på bagbordside – afhængig af om vi skal brase til styrbord eller bagbord tack. Vejret var ikke det bedste, det småregnede lidt, men det gør ikke noget når der er gang i den. Synes generelt at vi har haft nogle rigtig gode nattevagter her det sidste stykke tid, hvor der er sket lidt.

Jeg var maskin dagmand sammen med nr. #61 tirsdag d. 15/9. Det var en rigtig god dag! Vi startede med at få liv i nødgeneratoren, så den fik lidt motion og skiftede på tavlen, så den producerede strøm til skibet. Så ved vi, at den stadig kører som den skal. Derefter rensede vi brænderen på fyret, så den er tiptop til at holde skibet varm henover vinteren. Vi lå for anker lige syd for Skagen, men det var så tåget at vi ikke kunne se land. Om eftermiddagen havde vi øvelse i at forlade skibet, hvilket var rigtig sjovt – men også skræmmende. Lidt ambivalent, for det vil jo være forfærdeligt i en virkelig situation, men man grinede jo lidt af det her. Vi hoppede i en overlevelsesdragt og hoppede i vandet fra focsle/bakken. Fandt hinanden, og samlede os som vi har lært da vi hoppede i havnen med Martec. Svømmede hen til en redningsflåde og kom ind i den. Hjalp hinanden og prøvede at holde overblikket. Imens sejlede nogle rundt i motorbåden og lavede bølger mens andre stod med slanger på skibet og sprøjtede vand på os, ligesom hvis det var uvejr. Det er ret svært at bevæge sig i den dragt, men vi klarede den.

Der er maskinkor sommetider om aftenen, hvor man kan komme og synge med fra højskolesangbogen. Det er ret hyggeligt! Min favorit er nr. 453 og Kære Linedanser. Vi har lavet en masse andet også, kunne blive ved med at skrive…
Når vi kommer tilbage til Frederikshavn skal skibet nedrigges. Blandt andet skal røjl og bram (Royal og topgallant yard) råerne skal ned, da de er lavet af træ. Vi har lært alle navnene på engelsk, så arbejder på at få lært de danske betegnelser også. Derudover skal vi på værksteds- og brandskole. Det skal nok blive hyggeligt. Nogle af os har tilmeldt os til duelighedsbevis, så går der også lidt tid med det. Det var lidt for nu.

Hilsner fra det danske farvand #35

17.09.2020

Hej med jer

Vi har været ombord i 2 ½ måned ca. Vi har i dag lavet en sejlmanøvre der kaldes Tacking. Det betyder at vende skibet rundt op mod vinden. Det krævede præcision, så vi var alle super koncentreret. Vi blev delt op, så hvert skifte havde en mast hver. Der var et skifte der var dagmænd, og de skulle selvfølgelig også være med. De blev delt rundt til de forskellige master, så det passede. Det så super fedt ud, for main og mizzen mast blev vendt på samme tid ved hjælp af vindens kraft blandet med folk der halede i tovet. Vi skulle lave specielle kvejls, så tovet bare kunne løbe ud af sig selv da vi kastede dem af.

Senere på dagen skulle vi have en emergency exit exercise. Vi blev iklædt vores olietøj og søben (regntøj og gummistøvler), en hjelm, handsker og sikkerhedsbriller. Vi skulle også pakke vores rygsæk med alt muligt, og tage på ryggen. Alt dette skulle simulere røgdykkerudstyr. Vi skulle rundt i hold gennem tørprovianten, ned gennem nødudgangen og gennem maskinrummet. Der var helt mørkt, forhindringer og alarmer. Det var super fedt, og vi fik alle noget ud af det, også dem der havde været på brandskole før vi kom herud.

#34

13.09.2020

Kære dagbog

Dagen på søen går godt, og vi hygger os ombord. Vi kommer fra 4. skifte (8. bakke), og det betød så vi skulle være dagmænd i går. Malthe og jeg var sammen i skylleriet, og det kan man roligt sige var en festlig omgang. Nordsøen drillede os, og alt ude i det skylleri fløj frem og tilbage, men vi hyggede os!

Søndag er lig med æg og bacon til morgenmad, og så var der juletema til aften denne søndag, så opvask var der nok af, puha. Men dagen går ellers roligt, lige indtil eftermiddag, hvor kursen ændres lidt. Så skøjtede fynboen og nordjyden rundt ude i det bette skylleri, og samme gjorde vandet og saften. Så blev der bandet godt og grundet, med en blød bass i baggrunden. Så var det bare i gang med at gøre rent, og holde på hat og saftevand.

Til 3-pause var der brunsviger, og efter fynboens smagsløg, manglede der lidt kulhydrater på toppen, men ellers en lækker omgang brunsviger, med lidt saft til.

Det gik ellers godt i skylleriet, når nordjyden for en gangs skyld ikke var ude og kigge på fiskefartøjer, og brokke sig over de hollandske kuttere. Det var det vildeste der skete den dag, og vi var færdig sen aften, også skulle vi dælme til køjs.

Go’ nat do! #64 – #74

 

 

10.09.2020

Kære dagbog

I dag har vi haft seaman Sunday igen. Det var super fedt, og jeg nyder at vi engang imellem har en dag hvor vi kan koble lidt fra. Den stod på rengøring både morgen og aften for mit vedkommende. Til frokost åbnede vi vores vandtætte døre der er imellem banjerne, og spiste med nogle andre fra andre bakker.

Efter frokost var det med at holde tungen lige i munden. Vi havde all hands on deck, hvilket i dag indebar sejlrulle. Det kan næsten sammenlignes med synkronsvømning i riggen. Det sjoveste var da vi skulle løbe råen op. Her hejste vi over mersen, ved at gribe fat i faldet og løbe med den, for derefter at løbe over og gribe fat i det næste fald. Utrolig hvor nemt det pludselig blev, i forhold til når vi kun er 20 mand til det.

Da alle sejl var sat, skulle vi op og pakke dem igen, og alt dette gentog sig to gange. Det var virkelig sjovt, og så var det min første gang jeg var oppe og pakke et sejl, så det gjorde selvfølgelig oplevelsen endnu bedre!

Elev nr 70

08.09.2020

Kære dagbog

Tiden på søen blæser afsted, og der er kun 12 dage tilbage. I dag har vi lært a wire splejse, som en del af vores marlenspike seamanship. Det er er alt sammen nyt, da vi indtil videre kun har splejst i tovværk, og det er to vidt forskellige materialer at arbejde med, og måder at splejse på.

Til aften var jeg på rotation. Jeg startede som rorgænger, og her gik tiden også hurtigt. Herefter var jeg i maskinrummet på vagt i en time. Det er altid skønt at komme ned i maskinen og få varmen efter en time som rorgænger. Da jeg kom op fra maskinen og skulle afløse som ordinant var der fuldstændig stjerneklart, og da jeg en time efter skulle om som udkig, havde jeg den smukkeste udsigt. Vi sejler stadig gennem den engelske kanal, så der er massere af spændene skibe at kigge på, og alt deres navigationslys.

I morgen står den på sejlvagt, så nu vil jeg gå til køjs!

Elev nr 70

13.09.2020

Hej derhjemme

Vi (nummer 63 og 57) sidder lige nu i forreste hen stuvning aka træværkstedet. Vi sidder her Fordi vi er blevet sat til at skrive en dagbog af Johan. Vi har maintenance i dag og er begge blevet færdig før tid og nu sidder vi her og skriver til jer.

Jeg nummer 57 har i dag været oppe i fortoppen og i stortoppen og har beklædt diverse ting og sager med trestrenget snor. Når jeg kravler op i riggen en stormfuld dag som i dag kan jeg mærke min puls stige og adrenalinen strømme rundt i min krop. Det er helt vildt at hænge der oppe 20 meter over vandet og arbejde mens man svinger fra side til side. Så skal man være kreativ med stillinger og klemme benet ind der og armen rundt der for at kunne holde sig stående. Det er noget af det fedeste at være til vejrs når havet teer sig som en sur rodeotyr, så kan man virkelig mærke at man lever. Og så skal der bare huskes at tottes ordentligt til med merlespiret så Johan bliver glad. ”Cause tight is right” Quote Just.

Nu til Asgers dag. Ja så det jo mig. Jeg har i dag været helt ude i bow spryden som er der hvor stagsejlene sidder i spidsen af skibet, Sigrid har været oppe og kysse skyerne og jeg har været nede og få skumsprøjt i øjnene. Det er nok en af de bedste vinkler at se hende (skiber altså haha) fra og hvordan hun skære sig gennem vandet, med høj fart og hoppende delfiner men jeg så dem ikke for der var brunsviger.

Søndag er jo guds hviledag, der er ingen hvile til os men til gengæld får vi æg og bacon til morgenmad om søndagen. Og i dag er helt ekstraordinær fordi i dag er det jul! Ja i september det siger vi også. Hvem havde troet det. Så vi bliver nød til at slutte af nu ofr der er mønstring om 7 minutter og man vil ikke gå glip af julen. Så vi ses snart god jul og godt nytår.

Hilsen #63 og #57

07.09.2020

Kære dagbog

Der findes ikke meget som kan hamle op med udkigsposten på en sen aften mens man er på vej videre ind i den Engelske-kanal. Lidt frisk vind agten for tværs, sender os afsted med en fornuftig fart på vej mod de snævre stykke ved Dover.

Vinden suser ind i sejlene med en ”baggrundsmusik” bestående at brusende bølger, alt imens himlen over sig er fyldt med stjerner så langt øjet rækker, og så er horisonten fyldt med lanterner fra nærgående skibe.

Det er noget at det bedste ved at være til søs – det er ikke noget man kan opleve inde på fastlandet, hold op hvor er det dejligt.

Bertram #32

06.09.2020

Sunday Funday

It is 2months since we were on board. Today was good weather and good wind. We set almost all of sails. Today, I worked at the bow. I made some seizings. There is a large net and we can see the sea from there. When I was working out there, I saw a dolphin´s family by happy chance. They look happy and have a good time with their family. Sometimes, we feel homesick. When we feel that, we talk, spend cozy time together and give a hug. Then we overcome that.

By the way, Sunday is special day on this ship. We get cake for 3-break and ice cream for dessert. It is good event. On board, we sometimes forget what day is it today. So, these events are important for sailors.

We are sailing to east in English Channel. Make good use of rest of time on board.

#26 Nao

30.08.2020

Kære dagbog

Lækker morgenmad, og hvad ser man ellers frem til om søndagen? Æg, bacon og Nutella! Ja så er dagen i hvert fald startet godt ud. Jeg har i dag haft maintenance, hvor jeg har malet oppe på bakken sammen med Aoi. Det gik dagen mere eller mindre med indtil 3 pausen. Her fik vi den lækreste æblekage som bare smagte af mere, selvom der ikke var mere 😉

Efter 3 pausen var jeg ude i nettet under jibboom og lave sejsinger. En god dag med god mad er nu slut.

Godnat fra elev nr 70

29.08.2020

Kære dagbog

I dag har vi haft kurs sydover og er nu ved den sydlige del af irland. De næste 2 dage sætter vi kursen sydøst over mod Torbay hvor vi gerne skal ankomme på mandag.

”red day is dead day” er de gyldne ord ombord. For mig er red day en fantastisk dag på skemaet. Den står på undervisning hele dagen, men alle fagene og nye og jeg lærer noget nyt om alt lige fra navigation til til electrotechnology til health osv. Vi fik eksamen tilbage i health i dag, og den var bestået, så det var dejligt.

Til aften fik vi det lækreste mad! Pulled pork burger med coleslaw og ovnabgte kartofler. Mmh det smagte!
Lækker afslutning på en god dag

Elev nr 70

28.08.2020

Fiske fredag

I dag har været så hyggelig. Klokken 05:20 blev jeg purret til beskeden ”godmorgen, du er daymen i dag, så du skal op nu”. Det betød op og i bad, og klar til en dag i galley.

Der er forholdsvis høj bølgegang, og jeg kan forsikre for at det ikke altid var lige nemt at lave mad i det vejr. Hele formiddagen og middagen gik på at skrælle kartofler, og hen over middag panerede vi 207 stykker mørk og lys sej. Mia (nr 72) og jeg havde det super hyggeligt, og der blev lavet mad med et kæmpe smil på læben hele dagen!

Line #70

27.08.2020

Kære dagbog

I nat skete der det mest fantastiske på nattevagten. I løbet af aftenen sejlede vi igennem The Sound of Mull, og da solen gik ned og vi havde kurs mod det åbne hav, skete der noget helt exceptionelt. Nede i vandet var synes af morild der blinkede. Det specielle skete da der pludselig kom 4 selvlysende delfiner torpederende gennem vandet. De legede i vores bølger og jagede fiskene i vandet. Man kunne se pga. morild, hvordan fiskestimerne spredte sig når delfinerne kom. Det er det absolut vildeste jeg har oplevet på havet hidtil!!

Hen på formiddagen havde vi marlinspike seamanship, og som vi stod på dækkede, dukkede pludselig den fineste lille hval kalv op fra dybet og hilste på kun få meter fra skibet. Det viste sig at være en finhval. Det var helt fantastisk at opleve, og mit biologi hjerte græder helt af glæde, når jeg ser sådan nogle fantastiske havdyr.
Helt fantastisk dag!

Elev nr 70

25.08.2020

Hej!

Today, I write diaries of the few days. That´s because I couldn´t write them for few days for some reason…!

21st-23rd Aug. / at the North Sea
Sail watch were so busy from this morning. We met squall and wind changed about 180 degrees in the blink of an eye. Wind come from dead ahead, so sails were set opposite side. It looks funny. After that, wind and wave were getting stronger and stronger. The height of wave was 5-6 m. It was big rolling. The wheel was very very veeeery heavy, because it was strong wind and wave. In addition, almost all of sails were set. It was the heaviest weather in this voyage. Then, a lot of people got seasick. There were a lot of trainees (20-30trainees? maybe) with buckets on the main deck. Someone stayed under the forecastle, someone stayed near drain, someone lean against the galley wall…… I am one of them. 21st 19:00, after engine room watch, I felt really bad and I had thrown up finally at birth deck. Since then, I struggled with seasick for 48hours. I remember almost nothing about it, but my friends helped me kindly. Thanks for them, I could get better. I learn from this seasick that to eat (Apple is nice! Easy to eat when you get seasick) and drink water is very important. Then, I felt a lot of gentleness of my friends.

24th-25th Aug. / at the Atlantic Ocean
The storm had passed and we reached the Atlantic Ocean at last. Then, we had examination of “knots, hitches, bends” and “Splice”. We have to make correct knots quickly. It was a tense atmosphere. We did our best. At exam of splice, we made 5kinds of splice (eyesplice, square seizing and so on) for 2hours. It was hard time, but we enjoyed splice! We had grown as a seaman in the months by physically and mentally.
Anyway, we could see beautiful scenery at the Atlantic Ocean. We met dolphins. They are so cute. And, we sailed close to north of Scotland. There are cliffs, large and beautiful grassland and big mountains. It is different scenery from Denmark and also Japan. It is also wonderful. We enjoyed lovely nature.
25th evening – we made Cinnamon Brød. #9 is really good at baking them. We ate them for 3 break next day. It is so delicious. I heard Nordic countries are famous for cinnamon brød. By the way, Kobe that I live in is famous for good bakeries in Japan. The reason why, Kobe port is one of earliest port that opened for foreign countries. We started to introduce the West Europe and American culture about 150 years ago. Bread is one of them.
Thanks for cinnamon brød relaxed us, we are sailing near Ireland and Scotland.

#26 Nao

28.08.2020

Kære dagbog

De sidste par dages sejlads har været i det skotske farvand. Her har vi lagt tæt på kysten og har derfor kunne se det utrolig flotte landskab som Skotland har og byde på. Fra søsiden kan Skotland beskrives som et klippefyldt, men flot landskab – grå skarpe sider med grønt på toppen. Og en masse flotte fyrtårne. Bedre bliver det næsten ikke, og dog så havde vi lige en helt fantastisk dag (blandt mange) hvor undervisningen forgik udendørs i højt solskin, tæt på klipperne, roligt vand og endda med et par hvaler der poppede op i ny og næ.

Og sejle i skotsk farvand har ikke været mindre end helt fantastisk, fyldt med flotte klippeformationer og så meget andet. Prikken over i’et var da lige i det tidsrum vi sejlede igennem ”Sound of Mull” – en skotsk kanal der er utrolig flot, ret snæver som gav lidt en fornemmelse af hvordan Panama kunne have været. Nevertheless, så har de sidste dage bare været fyldt med en hel masse fede oplevelser.

Bertram #32

27.08.2020

Hej igen

Jeg skriver lidt videre i dag fordi vi på vores vagt i nat oplevede noget rimelig fænomenalt. Det viser sig at hvis man kombinerer de to, delfiner og morild, får man nogle næsten tegnefilms-perfekte ”selvlysende” delfiner der trækker en flot hale af lys efter sig imens de boltre sig i vores bølger.

Jeg tror der skal meget til at toppe den her.

Frederik

26.08.2020

Kære dagbog

Oven på de sidste par dage med god vind og høj så er det meget rart ikke længere at skulle finde remmer og skrid måtter frem til skaffning. Selvom Nordsøens bølger som vi ellers havde set noget frem til var spændende og sjove er det dejligt at kunne se land igen.

Det skotske vand er super flot og byder på morild om natten og massere af delfiner om dagen. Lige nu sejler vi igennem Sound of Mull her er super flot men selvom solen skinner synes jeg stadigt at her er rimelig koldt.

Frederik

25.08.2020

Kære dagbog

I nat blev jeg purret klokken 03:20 klar til nattevagt klokken 04-06. Da klokken blev 6 og vi var klar til at afmønstre kunne jeg lige nå en halv time mere på øjet inden mønstring klokken 7 og klar til morgenmad. Til formiddag havde vi Orkney Island på vores styrbord side, og den nordlige del af Skotland på vores bagbord side. Det var et helt fantastisk smukt syn, og jeg nyder at se det skotske højland fra vandsiden.

Dagen i dag har ellers stået på undervisning, eksamen i health og prøve i electrotechnology. Undervisningen er super spændende og udfordrende ombord, og jeg lærer noget nyt hver dag. Hen på eftermiddag lavede vi opgaver med søkort, dagssignaler og navigationslys.

Før aftensmad stod den på rengøring, og til aften fik vi frikadeller med kartofler og stuvet hvidkål!! Jeg nyder den lækre mad vi får ombord.

Nu vil jeg hoppe til køjs, og få en god nats søvn inden nattevagten kalder klokken 02-04.

Godnat fra elev nr. 70

25.08.2020

Kære dagbog

Dagen startede kl. 07.30 med morgenmad kl. 8-9 og derefter rengøring fra kl. 9-10. Vi er nået til passagen ved Skotland, hvor strømmen på omkring 5 knob hjalp os igennem samt vind i sejlene. Langt om længe nåede vi Atlanterhavet og det er skønt! Vi (1 kvarter) har blå dag i rotationen, og derfor Mainetenance/vedligehold. Vi startede ud med at lave en musing på vores lommekniv samt splejse et lille reb til den, så vi kan tage den sikkert med i riggen uden at tabe den i hovedet på nogle. Derefter blev dagens opgaver delt ud af Bådsmanden, som lød på alt lige fra at male til at skifte vævlinger i vanterne (dem vi kravler på, når vi går til vejrs).

Jeg fik til opgave at slibe en 90 år gammel kistebænk med sandpapir, så den er klar til en ny omgang oliebehandling sammen med #25. Vi fik snakket om nogle interessante emner – blandt andet om lægen i Autschwitz i 2. verdenskrig, rejser vi har været på og forbrydelser vi har hørt om. Vi sad på taget af kabyssen, og udsigten var fantastisk med klipper og bjerge på op til 1 km høje på vores bagbord (venstre) side. Da vi var færdige, skar vi en måtte til indgangen af banjen, og så var der aftensmad kl. 17-18.

Jeg gik i bad, og da jeg kom ud for at hænge mit håndklæde op, stod hele banden oppe på Focsle. Der var delfiner i vandet der sprang rundt! De var så fine, ret små og havde unger med. Det er første gang jeg ser delfiner, så helt fantastisk at se. Jeg skrev lidt noter til el-lære, da vi har prøve i morgen, og fik så 2 timer i køjen. Vores vagt lød på 22-02 og var ret god. Vi startede med at brase alle 3 master og tage nogle stagsejl ned, for at tage dem op på bagbordside (venstre). Det var rart at der skete noget, og så fik man varmen. Derefter øvede vi nogle ting med fore course (fok på dansk, det er det nederste og største sejl). Der var morild i vandet, så hver gang skibet skar gennem vandet og dannede en bølge glimrede det helt vildt. Det ser magisk ud, er meget fascineret af det! Klokken blev 02, og vi blev afløst af 4 kvarter.

Hilsner fra #35

24.08.2020

Kære dagbog

Dagen startede ud med sejlvagt fra kl. 04-06. Det var sååå koldt! Der var ikke det vilde at lave i forhold til sejlene, så vi fik lov til at øve os i at splejse. Vi har grøn dag i rotationen og kan derfor sove til kl. 07.30, så fik lige 1,5 time i køjen efter vagten.

Efter morgenmad havde vi eksamen i praktisk sømandsskab. Startede ud med knob – Poulsen (vores overstyrmand) binder knobet 2 gange, og så skal vi være færdige med vores knob på den tid – og han er hurtig! Synes det gik fint for størstedelen af os. Derefter eksamen i splejs og tacklinger, hvor vi skulle nå omkring 6 forskellige slags på et henholdsvis 3-strenget og 8-strenget reb indenfor 2 timer. Det gik også helt fint, og efterfølgende spiste (eller skaffede, som det hedder på et skib) vi middagsmad. Hver mandag har vi veganer mandag, så intet kød hele dagen. Jeg er ikke den største tilhænger, men man får da prøvet noget nyt.

Om eftermiddagen havde vi maskinlære. Vi hørte om smøreolie og kølesystemer, og var derefter i maskinen for at se dem. Det er en af de gode ting ved at ”gå i skole” her – at man kan lære teoretisk om tingene, og derefter gå hen og kigge på dem eller arbejde med dem. Ligesom eksempelvis i Navigation, hvor vi fx lærer om lys på skibe og hvad det betyder. Når vi ser et skib på en nattevagt, kan vi snakke om hvad lyset på skibet betyder.

I skibsteknik lærte vi om surringer af eksempelvis containere, og prøvede blandt andet at bruge en spænde bjørn. Solen var fremme, og det blev lidt bedre i temperaturen i løbet af dagen. Vi har ikke haft meget vind i sejlene i dag, så en meget rolig dag på søen. Vi havde sejlvagt igen fra 18-22. Startede med at skrubbe dæk og vaske arbejdstøj, som man altid gør på den vagt. Derefter tørrede vi pinrailen af, da der var meget salt på efter bølgerne var skyllet ind over den anden dag. Der var ingen vind, og vi skal igennem en passage nord for Skotland i morgen tidlig mens tidevandet – og derved strømmen går mod vest. Derfor begyndte vi at tage sejl ind, så vi kan få gang i motoren og nå derop. Vi nåede ikke at blive færdig inden kl. 22, da mange sejl var oppe, så 3 kvarter overtog vagten og fortsatte med det. Det var mere eller mindre dagen der gik for mit vedkommende (:

Hilsner fra Matilde
#35

23.08.2020

Kære dagbog

I dag har jeg været til eksamen i marlinspike seamanship og knob. Lige som vi skulle i gang, begyndte regnen at dryppe. Vi stod på dækket på rad og række i vores røde olietøj. Vi fik navnet på det knob vi skulle binde på både dansk og engelsk, og derefter måtte vi gribe fat i vores tov og binde knobet.

Derefter skulle vi op på raft deck, hvor vi her fik halvanden time til at vise hvad vi havde lært, både af splejsninger og seising. Selvom der var god vind i sejlene og skibet gyngede lidt, glemte jeg alt om det, for der var 100% fokus på eksamen. Det føltes mærkeligt at sidde alle sammen så tæt til en eksamen, men vi var alle fokuseret på det vi selv var i gang med, og ikke andre.
Over middag havde vi undervisning i marine enginering og marine technology.

Jeg lærer en helt masse nyt hver dag, og det er super spændende fag vi har. Jeg synes det er udfordrende, for fagene er helt nye for mig, men det er kun sundt.

Nu ligger jeg i køjen og er så træt efter dagen, at mine øjne lukker langsomt i af sig selv.

Godnat fra køje nr. 70

23.08.2020

Hilsner fra Nordsøen

Vores sejlvagt lød på 02-04, hvor vi tog et par stagsejl ned, og gjorde klar til at 3 kvarter kunne brase til styrbord (højre). Hele skuden skulle vendes, da vi skal mod Skotland. Det er ikke altid der sker der helt vilde på nattevagterne, så tiden går nogen gange med at tosse lidt rundt med bla. #15 og #17. De hængte mig op i sikkerhedsselen vi har på når vi skal i riggen. Ret sjovt, men er ikke sikker på kvartermesteren ville være så begejstret…

Dagen var gul i rotationen, og stod derfor på sejlvagt for 3 bakke (den jeg er i), da vi var dagmænd sidst, og det skifter mellem 1 bakke og 3 bakke om at være dagmænd eller sejlvagt på gul dag. Vagten startede kl. 06, og jeg var udkigsmand den første time. Der skete ikke det vilde derude, men pludseligt så jeg et større dyr stikke op ad vandet – 2 gange. Er ikke sikker på hvad det var, men det var mørkt i farven og havde en finne på ryggen. Skibet gyngede godt og vel op og ned, så det kildede næsten i maven. Man mærker det meget tydeligt på focsle/forecastle, da det er den forreste del af skibet. Dernæst var jeg rorgænger. Jeg så først en lille regnbue, og dernæst en meget stor og tydelig en, som gik ned i vandet ikke så langt fra skibet. Smukt syn! Derefter kom regnen. Men det var okay, var ved godt mod, stod og sang lidt – og havde vores røde regntøj på (: Er jo heller ikke lavet af sæbe. Efter regnen kom vinden i den grad, og der var gang i skibet igen. Efter en time som rorgænger, var det i maskinen 1 times tid og så orderly på dækket i 1 time.

Efter middagsmaden skulle jeg rigtig fortsat være på dækket, men hende som skulle være duty trainee var søsyg, så jeg overtog vagten. Her var jeg fra 12-15, og opgaven som duty trainee er primært at modtage beskeder fra udkigsmanden, plotte vores position ind på søkortet og ringe med klokken hver halve time. Tiden går også med at snakke lidt med rorgængeren eller få en historie/ny viden fra officeren på vagt. Der er mange olieplatforme herude, og på et tidspunkt var vi langt væk fra en – men havde kurs mod den. Vi blev derfor kaldt over radioen, og fik besked om at deres alarmer var begyndt, så vi ændrede kursen. Var ikke klar over, at platformene havde sådanne alarmer, men det giver jo god mening.

Efter kl. 15 var jeg sejlvagt på dækket, men da der var styr på sejlene, lavede vi noget wire splejsning. Det har været jævnt koldt i dag, ikke for godt til mig. Aftensmad fra 18-19, og derefter fri. Brugte lidt tid på at skrive dagbog og snakke med #15 & #75. Derefter øvede jeg knob og splejsning med #55 & #75 inden jeg hoppede i køjen.

#35

21.08.2020

Kære Dagbog

Vi er langt om længe kommet ud i den berygtede Nordsø, og sikke en dag! Startede ud med rengøring, og vejret var virkelig overskyet og mørkt. Det begyndte at stå ned i stænger mens det lynede og tordnede. Det var folk ret vilde med! Bølgerne er noget større her, og folk begyndte at blive søsyge. Vejret klarede lidt op, men vinden var der stadig. Vi blev sendt op for at tage top-gallant sejlet ind på fore- og mainmast lige efter middagsmaden. Helt vildt at stå deroppe, og se hvordan skibet bevægede sig. Efter vi havde været deroppe lidt tid, synes jeg at jeg kunne mærke skibets bevægelser lidt for meget. Jeg fokuserede, og formåede at holde den kørende. Vi fik gjort færdig, og så skulle jeg bare ned! Men… På vej ned skete det. Suppen røg ca. 20m oppe i vindens sus, puha for en omgang. Fik det dog lidt bedre af det, og kom sikkert ned. Resten af dagen var meget blandet. En del var søsyge, og fik ikke lavet det vilde. Inklusiv mig selv, det kom lidt i intervaller, men det blev i hvert fald ikke til meget. Andre klarede det fint, og fortsatte med dagens opgaver.

Om aftenen havde vi (1 kvarter) nattevagt fra 22-02, og det var en værre vagt. Skibet gyngede virkelig meget, så meget, at der kom vand ind over rælingen indimellem. Der var kun 4 fra vores kvarter, som var friske nok til at være på vagt. Resten af os var ret ynkelige, og det blev ikke til meget den vagt. Det var godt at komme i køjen igen efter den vagt!

Hilsner fra letmatros #35

18.08.2020

Kære dagbog

Endnu en dag i Kattegat er ovre. Der er blevet skrubbet dæk, med sæbe og sand, og det skinner bare helt vildt nu. Der har været rigtig varmt igen i dag, og vi har haft godt med vind det meste af dagen, men til aften begyndte det at flove, så vind har vi ikke meget af nu.

Lige nu, er kursen sat øster om Hirsholmene, og vi ligger lige uden for Frederikshavn. I aften skal mit skifte (4.skifte) på nattevagt fra kl 22.00-02.00, og vi har en smuk udsigt over Hirsholmene og Strandby længere inde. Det er skønt at kunne se lidt ind til sin hjemby 🙂

Ellers er der ikke sket det store i dag. Til kl 18.00-mønstring fik vi besøg af en helikopter som fløj lidt rundt om os.
Det var nok det for i dag, jeg skal lige have et par timer på øjet inden nattevagten begynder.

Bedste hilsner
Micki #64

17.08.2020

“Maintenance is good for ship”

For the past two weeks, it has been a hot and fair weather. Yesterday was a sizzling hot day and about 28 degrees. It is good for swimming. However, it is hotter in Japan than here. My mother told me that it has been 35 degrees and humid weather every day. So, they talk “Today is a boiling hot day!” every day.

Anyway, we had a lot of time for maintenance for the past few weeks. Painting, varnishing, tarring, serving, wire mousings, cleaning rust and so on. Sometimes, we go aloft, use motor boat and long paint roller to paint hull from outside. No wind and clear sky is really nice for painting! (But, not good for sailing…!) It was most interesting maintenance for me to do wire mousing on mizzen royal and topgallant yard with rainy and windy. I stayed there about 3hours. It was little scary but so cool. Maintenance takes long time and to keep doing the same things. However, “It is good for DANMARK and us!”

17th August 14:00- We weigh anchor at near “Hundested”. The literal translation of it is “Dog place”. It is funny. We are sailing to north, but it is depending on wind…!!
Now, I hear the sound of tipping rust. “Tap, tap, tap…!”

#26 Nao

16.08.2020

Kære dagbog

Sikke en morgen jeg har haft. Vi blev purret klokken 05:40 så vi var klar til vagt klokken 6:00. Jeg startede morgenen ud som lookout. Synet af en smuk solopgang og marsvin springe rundt i vandet var fantastisk. JA, jeg så mine første marsvin på bølgen blå i dag.

Klokken 8:00 roterede vi, og jeg stod nu som helmsman,og hvad kunne være bedre end at stå der, og styre sådan et stort flot sejlskib forbi Kronborg slot? Ja jeg ved det ikke, men en dejlig morgen kan man godt sige det var.

Efter morgenmaden skulle jeg ned i engine room, og lige som jeg sidder dernede og læser kommer vores maskinmester ned og spørger om jeg vil hjælpe med at slukke motoren. Hvor god en morgen kunne det lige være. Jeg fik lov at hjælpe med diverse åbninger af ventiler og lukning af olie til maskinen.

Vi smed ankeret efter jeg havde slukkede motoren, og over middag stod den på syrevask af skibssiden. Det var sjovt at prøve, men at stå i olieskind, søben, visir, olieskinds hatten og syrehandsker på. Jeg kan forsikre for at det var varmt at gøre i 25-30 graders varmt vejr, som føltes som 50 grader i denne hede. Vi fik dog lov at hoppe hurtigt i vandet og køle af efter.

Lige inden aftensmad fik jeg igen lov at hjælpe i maskinen. Denne gang med at sætte filter i vores watermaker. Det er udfordrende og lærerigt at hjælpe til i maskinen, og jeg lærer noget nyt hver eneste dag herude.

Til aften fik vi alle lov til at bade fra båden. Det var super lækkert, og efter 7 hovedspring der var mere underholdende for dem der så på end for mig der lavede dem, var tiden inde til at gå i bad og gøre klar til at komme til køjs. Super sjovt og lækkert at få kølet af efter en dejlig dag for anker ved Espergærde.

Godnat fra køje nr 70

16.08.2020

Hilsner fra havet

Vi startede dagen med vagt fra 04-06, men der skete ikke det helt vilde, da vejret var helt stille. Vi nød solopgangen, og var endda så heldige at se en del marsvin – ret tæt på. Ankeret blev smidt senere på morgenen tæt på kysten lidt syd for Kronborg. Efter morgenmad havde vi praktisk sømandsskab, hvor vi skulle lære at splejse reb med 8 strenge. Det var ikke særlig svært, selvom det så lidt uoverskueligt ud til at starte med. Vi sad på dækket i høj solskin, og der var mange andre sejlende som også nød vejret, og sejlede forbi os. Der var alt lige fra yachts og sejlbåde til kajakker og robåde.

Senere var vi i maskinrummet og kigge lidt på motorens komponenter, hvorefter vi havde midtvejstest i maskinlære. Derefter havde vi skibsteknik, hvor vi lærte om flere skibstyper samt om konstruktionen af et skrog. Dagen toppede efter aftensmaden, da vi fik lov til at hoppe i vandet. I starten var jeg lidt nervøs for at hoppe i fra Focsle (fronten af skibet), men efter et par gange vænner man sig til det. Og det er rigtig sjovt! De helt vilde laver hovedspring, backflip og så videre derfra.

Mit kvarter havde sejlvagt efterfølgende, og vi startede med at hive ankeret op på gammeldags manér ved at ”walk the capstan”. Da ankeret var oppe var jeg rorgænger, og styrede skibet i en time videre på vores tur. Der var ikke noget vind, så vi sejlede for motor. Jeg sluttede af med en time i maskinrummet, og læste om Mikkel Beha, hvilket er ret interessant. Læste blandt andet om, at når de rejser, har de ikke planlagt hvert et minut på turen, men tager det mere tilfældigt. Så forventer man ikke en masse, og bliver derved heller ikke skuffet men glædeligt overrasket. Det kan man i hvert fald lære af – særligt efter denne tur.

Hilsner fra havet
#35

01.08.2020

It was pretty and nice hot day. This is the real Danish summer!? We dropped anchor near Æble Ø. The literal translation is “Apple island”. What a cute name this is! We row to the island. Then, we enjoy hiking and swimming, having a nap on the beach. It was so cozy. We see a group of deer. They are so lovely. Æble Ø is rich in nature, and we get energy by it. There is a sand load between Fyn and Æble Ø. We can go through it only when the tide is out. It´s interesting. There is a similar spot in a Japanese island. The name of island is “Shodo-shima”. The Chinese character of it means “azuki beans”. Azuki is a kind of beans. It is red beans. Also, the load name is “Angel load”. I think it is wonderful and interesting that there are a lot of in common between Denmark and Japan. Although, they are far away and have quite different culture and nature and so on. I love both them very much.

2nd August evening- We arrived at Frederikshavn for maintenance and provision and so on. And, we are going to the North Sea and the Atlantic Ocean. I´m looking forward to wonderful and dramatic sailing!!
Dewa Dewa! (in Japanese) : Vi ses! (in Danish)

#26 Nao

01.08.2020

Fra regn, skyer og kolde nattevagter vendte det danske ”sommervejr” sig heldigvis til tip top sol og hede på banjen.
Vi lagde anker fredag ved middagstid ved den fineste lille ubeboet ø, Æbelø. Hele dagen spredte der sig rygter, alt fra badeture til landlov og derfor var der ekstra spænding mellem eleverne til aftenmønstringen.

Rigtig nok fik vi lov til at bade fredag aften, hvor vi fik mulighed for at springe i fra bakken. Det ene spring efter det andet indledte til konkurrence i hovedspring, maveplasker og baglændere. Der var god stemning hele aftenen og da lægen ombord ”Doc” hentede guitaren, summede DANMARK af sommermelodier og grin.
Lørdag morgen kl.5.30 meldte vi os på morgenroning, som bød på solopgang og endnu en badetur. At se skibet fra havsiden, imens de rødglødende solstråler stod lige på, var smukt og pludselig betalte de mange rengørings- og vedligeholdelse timer sig.

I løbet af morgenen og middagen fik vi alle landlov, på den grønne nordfynske ø. Vi roede på skift ind med elever på øen og folk brugte tiden på gåture, sol badning ved standen og for nogle af os blev riggen skiftet ud med træklatring. En fornøjelsesrig dag der sluttede af med hive ankeret op igen, sætte sejl og overflødige mængder af flæskesteg og brunsovs. Kursen er nu mod Frederikshavn hvor vi skal provianterer og vi glæder os til at se hvor vinden blæser os hen efterfølgende.
I nat har vi nattevagt fra 2-4 så nu vil vi hoppe til køjs.

Godnat fra Amalie 52 og Maddock 42.

01.08.2020

Jeg stod op kl. 05.30 for at tage en morgentur i robådene sammen med nogle af de andre trainees. Vejret var skønt, og det var rigtig flot at se skibet udefra i morgensolen. Vi har været heldige at få en dag fri uden undervisning, så vi kunne tage hen på Æbeløen. Til morgenmaden lavede vi madpakker til turen. 3. kvarter fik lov at ro først hen til øen i robådene, og imens gjorde vi i 1. kvarter lidt rent på skibet samt pakkede vores taske. Ved 9-tiden roede vi afsted. Nogle af os startede med at gå hen til nogle bunkere og derefter gik nr. 9 og jeg gennem lidt skov, hvorefter vi mødte nogle fra kvarter 3. Vi fulgtes med dem videre og så et ældre skibsvrag ligge i vandet. Vi gik langs kysten samt i skov og grønne arealer rundt på den lille ø. Det var rart med lidt græs under tæerne. Der boede omkring 50 mennesker på øen op til 2. verdenskrig, hvor man dyrkede jorden, fiskede og lignende. Derefter flyttede folk derfra, og man rev de fleste bygninger ned. Der er en mindre gård tilbage, og vi så murbrokker et andet sted fra en bygning. Der var lidt terræn nogle steder og god udsigt. Vi fandt et godt spot at spise madpakker, og gik derefter hen på stranden for at nyde solen og bade. Det var rigtig rart med en dag, hvor man ikke skulle tænke på at mønstre på bestemte tidspunkter, og man bare kunne hygge sig med de andre.

Ved 14-tiden roede vi tilbage til skibet. Vores hængekøjer havde vi hængt ud tidligere, så de kunne få lidt luft, så dem tog vi ned igen. Jeg skrev i min dagbog på focsle, mens andre læste og snakkede. Kl. 16 mønstrede vi igen, og skulle gøre klar til at sejle videre. Nogle hev ankeret op, andre hev robådene op og vi brasede masterne. Vi spiste aftensmad fra 17-18 og vi fik flæskesteg. Det var ikke det værste der kunne ske (: Derefter har sejlvagten sat nogle sejl, og det blæser lidt mere nu. Jeg klippede Emil og Askes hår, og nu skriver jeg her inden jeg tager en powernap køjen. Klokken er 20.30, og vi i 1. kvarter skal på vagt kl. 22-02. Vi er på vej til Frederikshavn, hvor vi skal have et hurtigt pitstop, fordi en teknikker skal ombord. Ser frem til turen videre – forhåbentligt ud i nogle større bølger
Sommerhilsner

#35 – Matilde

31.07.2020

Dagen startede med at hjælpe sejlvagten med at få hevet ankeret op, braset og sat nogle sejl, så vi kunne komme fra Juelsminde og til Æbelø. Derefter havde vi praktisk sømandsskab med Poulsen, hvor vi splejsede reb på forskellige måder. Synes det var lidt udfordrende i starten, men det var kun indtil man havde det i fingrene. Så var det ligetil. Efter frokost havde vi maskinlære, hvor vi skilte en 4-taktet benzinmotor med 1 cylinder ad og samlede den igen, for at lære om komponenterne i motoren. Ankeret blev smidt ud for Æbelø omkring kl. 14. Vejret var skønt, høj sol og ingen vind. Der var mange sejlbåde og motorbåde som kiggede forbi og vinkede til os. Sidst på dagen havde vi skibsteknik, og lærte om krav til rebstiger til lods samt vandtætte løsninger på diverse skibstyper i tilfælde af, at der kommer vand ind.

Vores sejlvagt var rigtig fra 18-22 og vi var i tvivl om hvorvidt vi skulle havde den, nu vi lå for anker. Da vi mønstrede kl. 18 fik vi af vide, at vi måtte ro i robådene og bade, wuhu! Vi skyndte os at skifte til badetøj og hoppede i vandet fra Focsle/Forecastle (den forreste del af skibet). Jeg skulle lige tage mod til mig inden jeg hoppede. Tror aldrig jeg har hoppet i fra den højde. Vandet var ret koldt, men det var rigtig sjovt! Nogle af de andre lavede tricks som baglænder og hovedspring. Det er vildt nok! Jeg havde desværre ikke hele aftenen, da jeg stadig skulle på fysisk vagt i 2 timer. Jeg hoppede i bad og derefter ned i maskinen. Lidt ærgerligt på den måde, at det var rigtig sjovt sammen med de andre! Men det er nu også meget hyggeligt i maskinrummet. Derefter var jeg orderly, og lavede et par praktiske ting indtil jeg blev afløst kl. 22 – og så i køjen.

#35 – Matilde

29.07.2020

Three weeks have passed since we embarked DANMARK. Some trainees were getting better at mimicking our teachers’ ways of saying recently. That was always the case with a training ship, from my experience in Japan. But there was something we had to be better at, and it was not the mimicry, of course.

The lines. We have a bunch of ropes on deck; the braces, halyards, downhauls, sheets, crewlines and buntlines. On 25th July, the chief mate declared that they would have a line test for each of us in a couple of days. So, during the night watch from 22:00 to 02:00, the sail watch members had some time to practice lines on deck. We separated to some groups and posed quizzes to each other.

In my group, it was a hard competition. We are not allowed to run on deck, so I walked as fast as possible. Several minutes later, we were totally exhausted. “OK, then, where is the Starboard Fore Outer Drying Line Halyard?” Starboard, fore, outer, what? The questioner was laughing, so we noticed she was kidding. The drying lines are where we hang our wet working clothes, and they actually have “halyards” to hoist them, which are, however, not relevant to the rigging. The dialogue went ridiculous, like “What about covering up mistakes by pretending to be drunk?” It was great fun for us at that time. At least we were absolutely “drunk” with late-hours mood.

Another group was practicing lines with the quartermaster on watch. “Come on, Team! Where is the main royal staysail sheet?” I burst out laughing to hear that, since the main royal staysail was at that time completely stowed on the fore mast as well as its sheet. It was high above us, and the quartermaster was laughing cheerfully, watching the confused trainees going this way and that on deck. Tanoshisou de naniyori desu! Anyway, having a happy quartermaster is a good thing for all of us. That was for sure.

#46 Aoi

28.07.2020

28/7 2020
#35 Matilde

Her på skibet har vi 4-dags uge, hvor dagen er enten grøn, gul, rød eller blå. Vi er 4 kvarterer, og roterer derved mellem farverne. I dag har vi haft blå dag, og dermed maintenance/vedligehold på skemaet. Vi startede med at have undervisning i diverse smøringsmidler på taget af kabyssen. Det kan noget, at have undervisning med udsigt over havet. Derefter blev vi delt ud på diverse vedligeholdelsesopgaver. #37 og jeg skulle slibe rælingen på bagbordsiden, således der ikke var nogle lufthuller og ujævnheder i den gamle lak, så den kan lakeres pænt igen. Ved 15-tiden sejlede vi endnu engang under Storebæltsbroen. Sidst stod jeg på den øverste yard – kaldet Royal på Main mast, og det var helt vildt at stå deroppe! Denne gang blev jeg på dækket og fik nogle billeder med kameraet. Vi kom noget hurtigere under denne gang, da vi har god vind i sejlene i dag. Derefter fortsatte vi med slibningen på rælingen. Bølgerne begyndte at sprøjte indover, så #37 og jeg endte med at blive ret våde. Heldigvis tørrer man hurtigt i vinden. Vi havde lidt undervisning om personlige værnemidler i forhold til når vi eksempelvis skal male, og kunne se hjem til Vestsjælland imens, da vi sejlede gennem Storebælt. Derefter aftensmad, og nu har vi fri indtil kl. 22, hvor vi skal på vagt. Vi er på vej til Århus bugt, hvor vi skal ligge for anker i mindst 1 dag, fordi de lover meget blæsevejr.

Er spændt på at se, hvor vi sejler hen efterfølgende.

Hilsen fra det danske farvand
#35

27.07.2020

#26 Nao
27-28th July

27th July- There were a lot of orange spots (about 20) on the radar screen. I asked Cap´t “What are they?” He said “It´s a windmill farm.” After 30min, we arrived at there. There was also a supply vessel. It looks weird shape. We waved our hands to it. I saw so many windmills in this voyage. The number of it maybe more than I had seen in my life. I heard they get most of the supply of electric power from windmills in Denmark. It is nice and good for environment. Wind gives us various energy.

28th July- On morning, the ship speed was 5kt with only three sails. It is so fast. In addition, the ship speed was about 10kt near Langeland in the afternoon. It is thanks to nice trimming and nice wind. We enjoyed beautiful weather and fast sailing. But, there was one problem for me. It is too heavy to move wheel because wind was so strong. And the diameter of the wheel is almost the same as my height. It is really big and cool. Today´s steering was good training for our arms!

Now, we welcome new engineer and are sailing to north. But, tonight we are going to drop anchor because of stormy weather.

26.07.2020

It has been 5 days since we left the port of Mariehamn, and the spirit onboard is still very high. After having spent some quality time on “Landlov” in the beautiful historic maritime town, we were all ready to go out to sea again (at least the majority of us…)

We are currently on our way back to Danish waters again, which is proving a bit difficult due to the wind changing its direction against our favor. So tonight we’re going to stow all sails, and start the engine. But then again, we have no set destination, so sailing where the wind blows is quite fitting. Who knows where we end up? It could be anywhere! I think it’s kind of adventurous.

Yesterday we had the early watch from 18:00 to 22:00, which meant that we could sleep the entire night, without any interruptions. So this morning we woke up well rested with almost 10 hours of sleep, I don’t think I’ve ever appreciated a good night’s sleep that much.

Our day was spent doing maintenance around the ship. Some were sanding the charthouse, others were pressure washing the waterways on both sides of the main deck. I spent the day replacing worn out seizing’s in the net under the Jib boom. A very likeable job I must say, with a great view of the ship and the surrounding ocean. Although it was a bit awkward to work there. It’s challenging to repair a net you cannot stand on, when the only thing you can stand on is a wobbly wire hanging just over the net.

But for now, I will try to catch some sleep in my hammock, because in 4 hours, I’m on watch again till 00:02.

#36 – Thomas Svane Sørensen

24.07.2020

Dagen i dag er primært gået med faget maintenance/vedligeholdelse. Vi startede med lidt undervisning i værktøj nede på banjen grundet regn og blæsevejr (normalt ville det have foregået på dækket). Derefter hjalp vi sailwatch med at tage sejlet ind på Fore course, da vi ellers ville sejle for stærkt i en forkert retning. Vinden er ikke helt optimal i forhold til, at vi gerne vil mere sydpå mod dansk farvand igen. Jeg har været spændt på at skulle gå til vejrs i blæsevejr og bølger – men jeg synes næsten det var nemmere, fordi skibet hælder. Der er nogle stykker som har været ramt at søsyge de seneste par dage, jeg formår heldigvis stadig at holde den gående. Håber det varer ved…

Eftermiddagen blev brugt på at sy manchetter rundt i bunden af riggen sammen med et par andre trainees. Det var hyggeligt trods regnvejr og bølger. Vi havde sejlvagten fra 22-02, hvor jeg skiftede mellem de fysiske vagter – 1 time hvert sted. Startede med at være orderly, hvor man skal gå brandrunde hver halve time, for at tjekke det ikke brander nogle steder.

Derefter lookout, for at holde øje med skibe eller andet i vandet. Jeg blev afløst, og var helmsman(rorgænger), hvor jeg skulle styre skibet efter vinden, således at der hele tiden var god vind i sejlene og de ikke blafrede. Andre gange får man en bestemt kurs, som man skal holde. Slutteligt var jeg i maskinrummet for at tjekke at alle temperaturer var som de skulle være, og holde øje med alarmer. Det var en god vagt! Blev afløst kl. 02, så jeg kunne komme tilbage i hængekøjen og dermed afslutte endnu en lærerig dag på Skoleskibet Danmark.

Håber alt er vel på hjemmefronten!
Matros hilsner
Matilde #35

23.07.2020

I dag har vi lært at lave tacklinger på reb, således at rebene ikke trevler op. Vi sad på dækket, og indimellem sprøjtede en bølge ind på dækket, så man risikerede at blive lidt våd. Derudover har vi haft undervisning i motorer, særligt om 4-taktet diesel motor. Skibet gynger meget i dag, så når vi sidder nede på banjerne, er koøjerne tit dækket af vand. Om eftermiddagen kom der to F-16 fly flyvende over os flere gange. De var tæt på, og det var vildt at se.

Vi har også haft undervisning i maritim teknologi, hvor vi lærte mere om skibenes specifikationer i forhold lidt vægt, længde, fart og så videre. Vi fik et skib hver, og skulle fortælle om dets forskellige egenskaber, for at få lidt kendskab til diverse skibstyper. Vores sejlvagt var fra 18-22, og jeg var duty trainee i alle 4 timer. Ens opgave er, at modtage beskeder fra lookout og sige dem videre til officeren, tegne vores position ind på et søkort, så vi ved hvor vi er og hvor meget vi rykker os (vi har lært hvordan man gør i faget Navigation) samt ringe med klokken hver halve time, så vi ved hvad klokken er. Det brugte man i gamle dage, hvor man ikke havde ur – der havde man et timeglas som rendte i en halv time, hvorefter man kunne ringe med klokken. Der er bestemte antal slag man skal ringe afhængig af hvad tiden er. Imens jeg stod på broen kunne jeg se de andre på sejlvagt hygge sig med at skrubbe arbejdstøj på dækket og nogle af dem som havde fri var med til at synge i Fredagskoret. Klokken 22 blev jeg afløst af nr. 55 og hoppede derefter i køjen!

Hilsner fra bølgen blå
#35

21.07.2020

First Shoreleave

It has now been over a week since we left the navalbase in Frederikshavn. But in the morning yesterday, we arrived in Mariehamn in Åland, and we now lay alongside on the quay. Starboard watch (all uneven numbers) was the first to get shoreleave, so we all dressed up in our fancy uniforms and got ready to go into town. But first we all had to get checked by the 1st mate that we had ironed our shirts and trousers, and polished our shoes. We all got checked without any remarks. And off to shore we went. We walked into the center of the town, and we quickly found a nice café were we could all sit outside in the hot sun. Then we split up into smaller groups and went out to go shopping, have some food or go swimming. On our way around in town some of us got stopped by a lady, she asked if she could take a picture of us, and of course we said yes, then she said that if it was okay she would like to use the picture as a part of the Commercial Material for the Tall Ships Races which is coming to Mariehamn next year. Mariehamn is a very “hyggelig” town, with a lot of wooden houses and maritime culture. At dinnertime most of us met in a restaurant on the harbor to eat some lovely food. A super sunny and interesting day in Åland. Now we just wait to go out sailing tomorrow.

20.07.2020

We arrive at Mariehamn

We drop the sails one after another and reduce speed. Our first port of call is “Mariehamn”. We receive a pilot one hour before ETA. There are a lot of small islands around Mariehamn. It looks like “Kujuku shima”. (Kujuku=ninety nine, shima=island) It is famous islands in Japan. It is located in the southwest Japan. It is also beautiful. Then, we dock at the pier near “Pommern”. It was the sailing ship for cargo. It is bigger than DANMARK.

For first two weeks, we learn a lot of new things and are getting used to sleep in hammock. Sleeping in hammock is cramped. But, it is so nice for the ship because hammock is swinging when ship is rolling. So, we “enjoy” hammock life. Then we do rigging and pull lines many times. Our hand become “hård hud(=hard skin)”.

We take rest and be fresh in Mariehamn, and we start sailing for next port of call.

13.07.2020

“Getting warmer”

On morning, we sing “I Danmark er jeg født”(365a). I couldn´t understand these words, but melody is so nice and singing in morning is fresh. We weigh anchor before lunch. Today is a blue sky and warm, we wear T-shirts and shorts for a long time. We set four sails for each mast, it means we set topgallant sails. It was first time in this voyage. I´m looking forward to setting all of sails.

We go through the big bridge between “SPROGØ” and “KORSØR”. It looks like “Akashi-bridge” that is the longest suspension bridge in the world. It is in the Seto Inland Sea. There are a lot of sailing boats. They maybe enjoy cruise or their summer vacation. I heard that it is popular to sail around “Fyn”.

Today is “Meat less Monday”. There is no meat and fish. I didn´t know this word. I think it is good project. And, I also think “10-break” and “3-break” are really nice. We don´t have these kind of breaks in Japanese school. So, it is a new for me, and I love them!

Today, we don’t drop anchor, so we continue sailing!

14th July morning- after 4 o´clock, we see the sunrise. It was first time since coming Denmark. It was so beautiful that container ship and sunrise overlap. And, we also see German coast on starboard side.

#26 Nao

13.07.2020

Dagbog

Jeg bliver purret og er klar til at tage på nattevagt 04-06, men da jeg kigger på uret er klokken 06:15. Dette skyldes at vi har lagt for anker over natten, og der derfor ikke har været brug for nattevagt, og vi derfor har kunne sove “længe”. Vi for pakket vores hængekøjer, og går op på dækket, for at få dem tjekket af en kvartermester. I dag er den første dag at alle fra messen (10 elever), for godkendt deres køjer, hvilket betyder at vi blot skal gøre det to dage mere i træk, og så kan vi få lov til at sove 10 minutter længere, da vi dermed ikke længere skal tjekkes.

Ude på dækket er der meget trafik omkring os, da vi har lagt rimelig tæt på kysten foran fynshoved. En masse små både sejler rundt om os og vinker, og pludselig brager et F16 fly henover os. Ingen ved om det var en øvelse eller en tideligere elev, men tæt på det var den.

Efter lidt undervisning om hypotermi med lægen Jørgen, skal vi ud på dækket og i riggen. Og hvilket tidspunkt at komme i riggen på, da vi skal lige til at sejle under Storebælt. Først laver vi en masse øvelser og sætter nogle sejl, og da vi nærmer os broen, giver Nadja vores styrmand os lov til at kravle op i For-Royal-Yard (den fremmeste og øverste bom). Det var en stor oplevelse, da det også var min første gang i Royal, som ikke blot er den øverste, men også den sværeste at kravle op til. Alle de andre elever var ude på dækket for at se os sejle under broen, og lastbilerne oppe på broen dyttede til os. Der var kun 10-15 meter fra toppen af masten og op til broen.

Senere på dagen havde vi undervisning i at stå ved roret, hvor vi manøvrede lidt fra side til side. Her var vi også forholdsvis tæt på kysten, og der var igen en masse små både der ville vinke til os, og endnu en gang bragede et F16 fly hen over os. Måske er det ikke så slemt blot at sejle rundt i danske farvande alligevel.

Nu har jeg sat min køje op og er klar til at gå i seng, da jeg skal på nattevagt fra 02-04, denne gang er jeg dog sikker på at blive purret, da jeg skal starte som vagt i maskinen.

Godnat fra elev #76.

11.07.2020

Dagbog

Datoen er den 11/7-2020, og efter et længere stykke tid er ønsket om afsejling nu endelig blevet en realitet. Derfor har vi nu kunne smide fortøjningerne og sætte kursen syd over mod en ankerplads ud for Øster Hurup. Hvis vind og vejr altså tillader det, ellers må vi fortsætte lidt længere syd.

Sejladsen foregår pt. for både motor og sejl, hvilket medfører at vinden skiftevis sørger for at bølgerne slå imod koøjerne og engang imellem over rælingen. Selvom at der er lidt ekstra vind så er humøret stadig højt.

Bertram #32

11.07.2020

“Finally #108 voyage is beginning.”

At 14:00, DANMARK left Frederikshavn port. Before departure, we are so busy. We make sure the driftage on the berth, throw all garbage, clean up, bring gangway on the deck and so on. People say goodbye and wave Danish flags. In Japan, when ship leave a port, we wave “UW (= Safe voyage).” I think Danish love flag! It is interesting and nice thing.

We set Lower top sails and some staysails. It was scared to climb mast at sea. However, it was so exciting. I thought we became sailor little by little. Everyone looks very happy because we waited for today for three months. We say “skål!” with glasses water at dinner.

Be grateful for that we can do training on DANMARK, and do our best.

We are sailing south now.

#26 Nao

28.07.2020

Oscars aften

I dag er det søndag. Klokken er 8.50, og jeg er netop blevet færdig med at gøre rent inde på kammeret. Duften af rengøringsmiddel, og især sprit, fylder luften og gør en tung i hovedet. Frederik har godkendt rengøringen, og nu er det tid til at studere noget ISPS (International Ship and Port Facility Security), men jeg kan vist lige nå at skrive lidt dagbog fra aftenens begivenheder.

I går havde vi Oscars, hvilket vil sige at vi i hver ’familie’ trak et emne og herefter skulle lave en film. Vi var så heldige at trække krimi og magi, hvilket efter min mening var et lidt spøjst emne, men ja DANMARKs elever giver jo ikke bare lige sådan op. Vi fik produceret en spillefilm, og havde en brand god aften.

Alle mødtes i messen kl 19 i deres stiveste puds, hvilket var lidt en joke, fordi ingen jo havde taget fint tøj med. Trods den manglende mængde af fint tøj medbragt hjemmefra, var kreativiteten høj. Folk mødte op i deres uniformstøj, udklædte som Anders (en befaren, som var med os de 2 første uger), udklædte i aerobic tøj, stylet i affaldsposer osv. Ved ankomsten til messen var der lagt rød løber ud og fotovæg. Indenfor var at få, hold nu fast, et glas børnechampagne! Messen var flot pyntet, og de andre familiers film var virkelig sjove. Priserne blev udelt og aftenen rundet af.

Vejret var en smule overskyet, men godt, så vi begav os i samlet flok hen mod palmestranden for at sidde og hygge en stund med en øl og lidt musik. Flere af de andre benyttede muligheden til lige at få en aftendukkert, mens vi andre sad og snakkede om lidt af hvert, mens vi nød det skønne vejr. Kl 22.30 var vi tilbage på kammeret hvor der skal være ro, hvilket Anders (vores kvartermester) lige måtte påminde os om.

Nå nu kalder ISPS studiet. Ønsk mig og mine medstuderende held og lykke i morgen med prøven. For hvis vi ikke består ISPS så kommer vi ikke ud at sejle, hvilket jo er det vi alle går og ser frem til.

#8 Maja