På denne side vil du kunne finde dagbøger fra elever og besætning/kaptajn undervejs på togtet. Seneste indlæg findes øverst på siden.

01.08.2020

It was pretty and nice hot day. This is the real Danish summer!? We dropped anchor near Æble Ø. The literal translation is “Apple island”. What a cute name this is! We row to the island. Then, we enjoy hiking and swimming, having a nap on the beach. It was so cozy. We see a group of deer. They are so lovely. Æble Ø is rich in nature, and we get energy by it. There is a sand load between Fyn and Æble Ø. We can go through it only when the tide is out. It´s interesting. There is a similar spot in a Japanese island. The name of island is “Shodo-shima”. The Chinese character of it means “azuki beans”. Azuki is a kind of beans. It is red beans. Also, the load name is “Angel load”. I think it is wonderful and interesting that there are a lot of in common between Denmark and Japan. Although, they are far away and have quite different culture and nature and so on. I love both them very much.

2nd August evening- We arrived at Frederikshavn for maintenance and provision and so on. And, we are going to the North Sea and the Atlantic Ocean. I´m looking forward to wonderful and dramatic sailing!!
Dewa Dewa! (in Japanese) : Vi ses! (in Danish)

#26 Nao

01.08.2020

Fra regn, skyer og kolde nattevagter vendte det danske ”sommervejr” sig heldigvis til tip top sol og hede på banjen.
Vi lagde anker fredag ved middagstid ved den fineste lille ubeboet ø, Æbelø. Hele dagen spredte der sig rygter, alt fra badeture til landlov og derfor var der ekstra spænding mellem eleverne til aftenmønstringen.

Rigtig nok fik vi lov til at bade fredag aften, hvor vi fik mulighed for at springe i fra bakken. Det ene spring efter det andet indledte til konkurrence i hovedspring, maveplasker og baglændere. Der var god stemning hele aftenen og da lægen ombord ”Doc” hentede guitaren, summede DANMARK af sommermelodier og grin.
Lørdag morgen kl.5.30 meldte vi os på morgenroning, som bød på solopgang og endnu en badetur. At se skibet fra havsiden, imens de rødglødende solstråler stod lige på, var smukt og pludselig betalte de mange rengørings- og vedligeholdelse timer sig.

I løbet af morgenen og middagen fik vi alle landlov, på den grønne nordfynske ø. Vi roede på skift ind med elever på øen og folk brugte tiden på gåture, sol badning ved standen og for nogle af os blev riggen skiftet ud med træklatring. En fornøjelsesrig dag der sluttede af med hive ankeret op igen, sætte sejl og overflødige mængder af flæskesteg og brunsovs. Kursen er nu mod Frederikshavn hvor vi skal provianterer og vi glæder os til at se hvor vinden blæser os hen efterfølgende.
I nat har vi nattevagt fra 2-4 så nu vil vi hoppe til køjs.

Godnat fra Amalie 52 og Maddock 42.

01.08.2020

Jeg stod op kl. 05.30 for at tage en morgentur i robådene sammen med nogle af de andre trainees. Vejret var skønt, og det var rigtig flot at se skibet udefra i morgensolen. Vi har været heldige at få en dag fri uden undervisning, så vi kunne tage hen på Æbeløen. Til morgenmaden lavede vi madpakker til turen. 3. kvarter fik lov at ro først hen til øen i robådene, og imens gjorde vi i 1. kvarter lidt rent på skibet samt pakkede vores taske. Ved 9-tiden roede vi afsted. Nogle af os startede med at gå hen til nogle bunkere og derefter gik nr. 9 og jeg gennem lidt skov, hvorefter vi mødte nogle fra kvarter 3. Vi fulgtes med dem videre og så et ældre skibsvrag ligge i vandet. Vi gik langs kysten samt i skov og grønne arealer rundt på den lille ø. Det var rart med lidt græs under tæerne. Der boede omkring 50 mennesker på øen op til 2. verdenskrig, hvor man dyrkede jorden, fiskede og lignende. Derefter flyttede folk derfra, og man rev de fleste bygninger ned. Der er en mindre gård tilbage, og vi så murbrokker et andet sted fra en bygning. Der var lidt terræn nogle steder og god udsigt. Vi fandt et godt spot at spise madpakker, og gik derefter hen på stranden for at nyde solen og bade. Det var rigtig rart med en dag, hvor man ikke skulle tænke på at mønstre på bestemte tidspunkter, og man bare kunne hygge sig med de andre.

Ved 14-tiden roede vi tilbage til skibet. Vores hængekøjer havde vi hængt ud tidligere, så de kunne få lidt luft, så dem tog vi ned igen. Jeg skrev i min dagbog på focsle, mens andre læste og snakkede. Kl. 16 mønstrede vi igen, og skulle gøre klar til at sejle videre. Nogle hev ankeret op, andre hev robådene op og vi brasede masterne. Vi spiste aftensmad fra 17-18 og vi fik flæskesteg. Det var ikke det værste der kunne ske (: Derefter har sejlvagten sat nogle sejl, og det blæser lidt mere nu. Jeg klippede Emil og Askes hår, og nu skriver jeg her inden jeg tager en powernap køjen. Klokken er 20.30, og vi i 1. kvarter skal på vagt kl. 22-02. Vi er på vej til Frederikshavn, hvor vi skal have et hurtigt pitstop, fordi en teknikker skal ombord. Ser frem til turen videre – forhåbentligt ud i nogle større bølger
Sommerhilsner

#35 – Matilde

31.07.2020

Dagen startede med at hjælpe sejlvagten med at få hevet ankeret op, braset og sat nogle sejl, så vi kunne komme fra Juelsminde og til Æbelø. Derefter havde vi praktisk sømandsskab med Poulsen, hvor vi splejsede reb på forskellige måder. Synes det var lidt udfordrende i starten, men det var kun indtil man havde det i fingrene. Så var det ligetil. Efter frokost havde vi maskinlære, hvor vi skilte en 4-taktet benzinmotor med 1 cylinder ad og samlede den igen, for at lære om komponenterne i motoren. Ankeret blev smidt ud for Æbelø omkring kl. 14. Vejret var skønt, høj sol og ingen vind. Der var mange sejlbåde og motorbåde som kiggede forbi og vinkede til os. Sidst på dagen havde vi skibsteknik, og lærte om krav til rebstiger til lods samt vandtætte løsninger på diverse skibstyper i tilfælde af, at der kommer vand ind.

Vores sejlvagt var rigtig fra 18-22 og vi var i tvivl om hvorvidt vi skulle havde den, nu vi lå for anker. Da vi mønstrede kl. 18 fik vi af vide, at vi måtte ro i robådene og bade, wuhu! Vi skyndte os at skifte til badetøj og hoppede i vandet fra Focsle/Forecastle (den forreste del af skibet). Jeg skulle lige tage mod til mig inden jeg hoppede. Tror aldrig jeg har hoppet i fra den højde. Vandet var ret koldt, men det var rigtig sjovt! Nogle af de andre lavede tricks som baglænder og hovedspring. Det er vildt nok! Jeg havde desværre ikke hele aftenen, da jeg stadig skulle på fysisk vagt i 2 timer. Jeg hoppede i bad og derefter ned i maskinen. Lidt ærgerligt på den måde, at det var rigtig sjovt sammen med de andre! Men det er nu også meget hyggeligt i maskinrummet. Derefter var jeg orderly, og lavede et par praktiske ting indtil jeg blev afløst kl. 22 – og så i køjen.

#35 – Matilde

29.07.2020

Three weeks have passed since we embarked DANMARK. Some trainees were getting better at mimicking our teachers’ ways of saying recently. That was always the case with a training ship, from my experience in Japan. But there was something we had to be better at, and it was not the mimicry, of course.

The lines. We have a bunch of ropes on deck; the braces, halyards, downhauls, sheets, crewlines and buntlines. On 25th July, the chief mate declared that they would have a line test for each of us in a couple of days. So, during the night watch from 22:00 to 02:00, the sail watch members had some time to practice lines on deck. We separated to some groups and posed quizzes to each other.

In my group, it was a hard competition. We are not allowed to run on deck, so I walked as fast as possible. Several minutes later, we were totally exhausted. “OK, then, where is the Starboard Fore Outer Drying Line Halyard?” Starboard, fore, outer, what? The questioner was laughing, so we noticed she was kidding. The drying lines are where we hang our wet working clothes, and they actually have “halyards” to hoist them, which are, however, not relevant to the rigging. The dialogue went ridiculous, like “What about covering up mistakes by pretending to be drunk?” It was great fun for us at that time. At least we were absolutely “drunk” with late-hours mood.

Another group was practicing lines with the quartermaster on watch. “Come on, Team! Where is the main royal staysail sheet?” I burst out laughing to hear that, since the main royal staysail was at that time completely stowed on the fore mast as well as its sheet. It was high above us, and the quartermaster was laughing cheerfully, watching the confused trainees going this way and that on deck. Tanoshisou de naniyori desu! Anyway, having a happy quartermaster is a good thing for all of us. That was for sure.

#46 Aoi

28.07.2020

28/7 2020
#35 Matilde

Her på skibet har vi 4-dags uge, hvor dagen er enten grøn, gul, rød eller blå. Vi er 4 kvarterer, og roterer derved mellem farverne. I dag har vi haft blå dag, og dermed maintenance/vedligehold på skemaet. Vi startede med at have undervisning i diverse smøringsmidler på taget af kabyssen. Det kan noget, at have undervisning med udsigt over havet. Derefter blev vi delt ud på diverse vedligeholdelsesopgaver. #37 og jeg skulle slibe rælingen på bagbordsiden, således der ikke var nogle lufthuller og ujævnheder i den gamle lak, så den kan lakeres pænt igen. Ved 15-tiden sejlede vi endnu engang under Storebæltsbroen. Sidst stod jeg på den øverste yard – kaldet Royal på Main mast, og det var helt vildt at stå deroppe! Denne gang blev jeg på dækket og fik nogle billeder med kameraet. Vi kom noget hurtigere under denne gang, da vi har god vind i sejlene i dag. Derefter fortsatte vi med slibningen på rælingen. Bølgerne begyndte at sprøjte indover, så #37 og jeg endte med at blive ret våde. Heldigvis tørrer man hurtigt i vinden. Vi havde lidt undervisning om personlige værnemidler i forhold til når vi eksempelvis skal male, og kunne se hjem til Vestsjælland imens, da vi sejlede gennem Storebælt. Derefter aftensmad, og nu har vi fri indtil kl. 22, hvor vi skal på vagt. Vi er på vej til Århus bugt, hvor vi skal ligge for anker i mindst 1 dag, fordi de lover meget blæsevejr.

Er spændt på at se, hvor vi sejler hen efterfølgende.

Hilsen fra det danske farvand
#35

27.07.2020

#26 Nao
27-28th July

27th July- There were a lot of orange spots (about 20) on the radar screen. I asked Cap´t “What are they?” He said “It´s a windmill farm.” After 30min, we arrived at there. There was also a supply vessel. It looks weird shape. We waved our hands to it. I saw so many windmills in this voyage. The number of it maybe more than I had seen in my life. I heard they get most of the supply of electric power from windmills in Denmark. It is nice and good for environment. Wind gives us various energy.

28th July- On morning, the ship speed was 5kt with only three sails. It is so fast. In addition, the ship speed was about 10kt near Langeland in the afternoon. It is thanks to nice trimming and nice wind. We enjoyed beautiful weather and fast sailing. But, there was one problem for me. It is too heavy to move wheel because wind was so strong. And the diameter of the wheel is almost the same as my height. It is really big and cool. Today´s steering was good training for our arms!

Now, we welcome new engineer and are sailing to north. But, tonight we are going to drop anchor because of stormy weather.

26.07.2020

It has been 5 days since we left the port of Mariehamn, and the spirit onboard is still very high. After having spent some quality time on “Landlov” in the beautiful historic maritime town, we were all ready to go out to sea again (at least the majority of us…)

We are currently on our way back to Danish waters again, which is proving a bit difficult due to the wind changing its direction against our favor. So tonight we’re going to stow all sails, and start the engine. But then again, we have no set destination, so sailing where the wind blows is quite fitting. Who knows where we end up? It could be anywhere! I think it’s kind of adventurous.

Yesterday we had the early watch from 18:00 to 22:00, which meant that we could sleep the entire night, without any interruptions. So this morning we woke up well rested with almost 10 hours of sleep, I don’t think I’ve ever appreciated a good night’s sleep that much.

Our day was spent doing maintenance around the ship. Some were sanding the charthouse, others were pressure washing the waterways on both sides of the main deck. I spent the day replacing worn out seizing’s in the net under the Jib boom. A very likeable job I must say, with a great view of the ship and the surrounding ocean. Although it was a bit awkward to work there. It’s challenging to repair a net you cannot stand on, when the only thing you can stand on is a wobbly wire hanging just over the net.

But for now, I will try to catch some sleep in my hammock, because in 4 hours, I’m on watch again till 00:02.

#36 – Thomas Svane Sørensen

24.07.2020

Dagen i dag er primært gået med faget maintenance/vedligeholdelse. Vi startede med lidt undervisning i værktøj nede på banjen grundet regn og blæsevejr (normalt ville det have foregået på dækket). Derefter hjalp vi sailwatch med at tage sejlet ind på Fore course, da vi ellers ville sejle for stærkt i en forkert retning. Vinden er ikke helt optimal i forhold til, at vi gerne vil mere sydpå mod dansk farvand igen. Jeg har været spændt på at skulle gå til vejrs i blæsevejr og bølger – men jeg synes næsten det var nemmere, fordi skibet hælder. Der er nogle stykker som har været ramt at søsyge de seneste par dage, jeg formår heldigvis stadig at holde den gående. Håber det varer ved…

Eftermiddagen blev brugt på at sy manchetter rundt i bunden af riggen sammen med et par andre trainees. Det var hyggeligt trods regnvejr og bølger. Vi havde sejlvagten fra 22-02, hvor jeg skiftede mellem de fysiske vagter – 1 time hvert sted. Startede med at være orderly, hvor man skal gå brandrunde hver halve time, for at tjekke det ikke brander nogle steder.

Derefter lookout, for at holde øje med skibe eller andet i vandet. Jeg blev afløst, og var helmsman(rorgænger), hvor jeg skulle styre skibet efter vinden, således at der hele tiden var god vind i sejlene og de ikke blafrede. Andre gange får man en bestemt kurs, som man skal holde. Slutteligt var jeg i maskinrummet for at tjekke at alle temperaturer var som de skulle være, og holde øje med alarmer. Det var en god vagt! Blev afløst kl. 02, så jeg kunne komme tilbage i hængekøjen og dermed afslutte endnu en lærerig dag på Skoleskibet Danmark.

Håber alt er vel på hjemmefronten!
Matros hilsner
Matilde #35

23.07.2020

I dag har vi lært at lave tacklinger på reb, således at rebene ikke trevler op. Vi sad på dækket, og indimellem sprøjtede en bølge ind på dækket, så man risikerede at blive lidt våd. Derudover har vi haft undervisning i motorer, særligt om 4-taktet diesel motor. Skibet gynger meget i dag, så når vi sidder nede på banjerne, er koøjerne tit dækket af vand. Om eftermiddagen kom der to F-16 fly flyvende over os flere gange. De var tæt på, og det var vildt at se.

Vi har også haft undervisning i maritim teknologi, hvor vi lærte mere om skibenes specifikationer i forhold lidt vægt, længde, fart og så videre. Vi fik et skib hver, og skulle fortælle om dets forskellige egenskaber, for at få lidt kendskab til diverse skibstyper. Vores sejlvagt var fra 18-22, og jeg var duty trainee i alle 4 timer. Ens opgave er, at modtage beskeder fra lookout og sige dem videre til officeren, tegne vores position ind på et søkort, så vi ved hvor vi er og hvor meget vi rykker os (vi har lært hvordan man gør i faget Navigation) samt ringe med klokken hver halve time, så vi ved hvad klokken er. Det brugte man i gamle dage, hvor man ikke havde ur – der havde man et timeglas som rendte i en halv time, hvorefter man kunne ringe med klokken. Der er bestemte antal slag man skal ringe afhængig af hvad tiden er. Imens jeg stod på broen kunne jeg se de andre på sejlvagt hygge sig med at skrubbe arbejdstøj på dækket og nogle af dem som havde fri var med til at synge i Fredagskoret. Klokken 22 blev jeg afløst af nr. 55 og hoppede derefter i køjen!

Hilsner fra bølgen blå
#35

21.07.2020

First Shoreleave

It has now been over a week since we left the navalbase in Frederikshavn. But in the morning yesterday, we arrived in Mariehamn in Åland, and we now lay alongside on the quay. Starboard watch (all uneven numbers) was the first to get shoreleave, so we all dressed up in our fancy uniforms and got ready to go into town. But first we all had to get checked by the 1st mate that we had ironed our shirts and trousers, and polished our shoes. We all got checked without any remarks. And off to shore we went. We walked into the center of the town, and we quickly found a nice café were we could all sit outside in the hot sun. Then we split up into smaller groups and went out to go shopping, have some food or go swimming. On our way around in town some of us got stopped by a lady, she asked if she could take a picture of us, and of course we said yes, then she said that if it was okay she would like to use the picture as a part of the Commercial Material for the Tall Ships Races which is coming to Mariehamn next year. Mariehamn is a very “hyggelig” town, with a lot of wooden houses and maritime culture. At dinnertime most of us met in a restaurant on the harbor to eat some lovely food. A super sunny and interesting day in Åland. Now we just wait to go out sailing tomorrow.

20.07.2020

We arrive at Mariehamn

We drop the sails one after another and reduce speed. Our first port of call is “Mariehamn”. We receive a pilot one hour before ETA. There are a lot of small islands around Mariehamn. It looks like “Kujuku shima”. (Kujuku=ninety nine, shima=island) It is famous islands in Japan. It is located in the southwest Japan. It is also beautiful. Then, we dock at the pier near “Pommern”. It was the sailing ship for cargo. It is bigger than DANMARK.

For first two weeks, we learn a lot of new things and are getting used to sleep in hammock. Sleeping in hammock is cramped. But, it is so nice for the ship because hammock is swinging when ship is rolling. So, we “enjoy” hammock life. Then we do rigging and pull lines many times. Our hand become “hård hud(=hard skin)”.

We take rest and be fresh in Mariehamn, and we start sailing for next port of call.

13.07.2020

“Getting warmer”

On morning, we sing “I Danmark er jeg født”(365a). I couldn´t understand these words, but melody is so nice and singing in morning is fresh. We weigh anchor before lunch. Today is a blue sky and warm, we wear T-shirts and shorts for a long time. We set four sails for each mast, it means we set topgallant sails. It was first time in this voyage. I´m looking forward to setting all of sails.

We go through the big bridge between “SPROGØ” and “KORSØR”. It looks like “Akashi-bridge” that is the longest suspension bridge in the world. It is in the Seto Inland Sea. There are a lot of sailing boats. They maybe enjoy cruise or their summer vacation. I heard that it is popular to sail around “Fyn”.

Today is “Meat less Monday”. There is no meat and fish. I didn´t know this word. I think it is good project. And, I also think “10-break” and “3-break” are really nice. We don´t have these kind of breaks in Japanese school. So, it is a new for me, and I love them!

Today, we don’t drop anchor, so we continue sailing!

14th July morning- after 4 o´clock, we see the sunrise. It was first time since coming Denmark. It was so beautiful that container ship and sunrise overlap. And, we also see German coast on starboard side.

#26 Nao

13.07.2020

Dagbog

Jeg bliver purret og er klar til at tage på nattevagt 04-06, men da jeg kigger på uret er klokken 06:15. Dette skyldes at vi har lagt for anker over natten, og der derfor ikke har været brug for nattevagt, og vi derfor har kunne sove “længe”. Vi for pakket vores hængekøjer, og går op på dækket, for at få dem tjekket af en kvartermester. I dag er den første dag at alle fra messen (10 elever), for godkendt deres køjer, hvilket betyder at vi blot skal gøre det to dage mere i træk, og så kan vi få lov til at sove 10 minutter længere, da vi dermed ikke længere skal tjekkes.

Ude på dækket er der meget trafik omkring os, da vi har lagt rimelig tæt på kysten foran fynshoved. En masse små både sejler rundt om os og vinker, og pludselig brager et F16 fly henover os. Ingen ved om det var en øvelse eller en tideligere elev, men tæt på det var den.

Efter lidt undervisning om hypotermi med lægen Jørgen, skal vi ud på dækket og i riggen. Og hvilket tidspunkt at komme i riggen på, da vi skal lige til at sejle under Storebælt. Først laver vi en masse øvelser og sætter nogle sejl, og da vi nærmer os broen, giver Nadja vores styrmand os lov til at kravle op i For-Royal-Yard (den fremmeste og øverste bom). Det var en stor oplevelse, da det også var min første gang i Royal, som ikke blot er den øverste, men også den sværeste at kravle op til. Alle de andre elever var ude på dækket for at se os sejle under broen, og lastbilerne oppe på broen dyttede til os. Der var kun 10-15 meter fra toppen af masten og op til broen.

Senere på dagen havde vi undervisning i at stå ved roret, hvor vi manøvrede lidt fra side til side. Her var vi også forholdsvis tæt på kysten, og der var igen en masse små både der ville vinke til os, og endnu en gang bragede et F16 fly hen over os. Måske er det ikke så slemt blot at sejle rundt i danske farvande alligevel.

Nu har jeg sat min køje op og er klar til at gå i seng, da jeg skal på nattevagt fra 02-04, denne gang er jeg dog sikker på at blive purret, da jeg skal starte som vagt i maskinen.

Godnat fra elev #76.

11.07.2020

Dagbog

Datoen er den 11/7-2020, og efter et længere stykke tid er ønsket om afsejling nu endelig blevet en realitet. Derfor har vi nu kunne smide fortøjningerne og sætte kursen syd over mod en ankerplads ud for Øster Hurup. Hvis vind og vejr altså tillader det, ellers må vi fortsætte lidt længere syd.

Sejladsen foregår pt. for både motor og sejl, hvilket medfører at vinden skiftevis sørger for at bølgerne slå imod koøjerne og engang imellem over rælingen. Selvom at der er lidt ekstra vind så er humøret stadig højt.

Bertram #32

11.07.2020

“Finally #108 voyage is beginning.”

At 14:00, DANMARK left Frederikshavn port. Before departure, we are so busy. We make sure the driftage on the berth, throw all garbage, clean up, bring gangway on the deck and so on. People say goodbye and wave Danish flags. In Japan, when ship leave a port, we wave “UW (= Safe voyage).” I think Danish love flag! It is interesting and nice thing.

We set Lower top sails and some staysails. It was scared to climb mast at sea. However, it was so exciting. I thought we became sailor little by little. Everyone looks very happy because we waited for today for three months. We say “skål!” with glasses water at dinner.

Be grateful for that we can do training on DANMARK, and do our best.

We are sailing south now.

#26 Nao

28.07.2020

Oscars aften

I dag er det søndag. Klokken er 8.50, og jeg er netop blevet færdig med at gøre rent inde på kammeret. Duften af rengøringsmiddel, og især sprit, fylder luften og gør en tung i hovedet. Frederik har godkendt rengøringen, og nu er det tid til at studere noget ISPS (International Ship and Port Facility Security), men jeg kan vist lige nå at skrive lidt dagbog fra aftenens begivenheder.

I går havde vi Oscars, hvilket vil sige at vi i hver ’familie’ trak et emne og herefter skulle lave en film. Vi var så heldige at trække krimi og magi, hvilket efter min mening var et lidt spøjst emne, men ja DANMARKs elever giver jo ikke bare lige sådan op. Vi fik produceret en spillefilm, og havde en brand god aften.

Alle mødtes i messen kl 19 i deres stiveste puds, hvilket var lidt en joke, fordi ingen jo havde taget fint tøj med. Trods den manglende mængde af fint tøj medbragt hjemmefra, var kreativiteten høj. Folk mødte op i deres uniformstøj, udklædte som Anders (en befaren, som var med os de 2 første uger), udklædte i aerobic tøj, stylet i affaldsposer osv. Ved ankomsten til messen var der lagt rød løber ud og fotovæg. Indenfor var at få, hold nu fast, et glas børnechampagne! Messen var flot pyntet, og de andre familiers film var virkelig sjove. Priserne blev udelt og aftenen rundet af.

Vejret var en smule overskyet, men godt, så vi begav os i samlet flok hen mod palmestranden for at sidde og hygge en stund med en øl og lidt musik. Flere af de andre benyttede muligheden til lige at få en aftendukkert, mens vi andre sad og snakkede om lidt af hvert, mens vi nød det skønne vejr. Kl 22.30 var vi tilbage på kammeret hvor der skal være ro, hvilket Anders (vores kvartermester) lige måtte påminde os om.

Nå nu kalder ISPS studiet. Ønsk mig og mine medstuderende held og lykke i morgen med prøven. For hvis vi ikke består ISPS så kommer vi ikke ud at sejle, hvilket jo er det vi alle går og ser frem til.

#8 Maja