mitMARTEC

Position og melding 2017

Du kan følge skibets position løbende i skibets App Training Ship DANMARK.

 

Du kan også finde skibet på hjemmesiden Marine Traffic ved søge skibets navn frem. Dette virker kun, når skibet er i kystnære farvande.

 

På denne side vil du også kunne følge meldinger fra Skoleskibets kaptajnen under togtet. MARTEC modtager en melding og position fra skibet hver dag, og vil så ofte, det er muligt lægge disse ind her på siden. Nyeste position og melding vil stå øverst.

 

Du kan se positionen på et kort ved at indtaste "Pos." (fx: 60 45 N 006 13 W) i søgelinjen på Google Maps.

 

Meldinger & Positioner 2017   

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------- 

msg 90
Tirsdag den 30 maj
Ankomst Esbjerg kl. 0810
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 89
Mandag den 29 maj
Afgang Frederikshavn kl. 1550
Er paa rejse mod Esbjerg
Alt vel om bord
Kaptajn

 

Søndag d. 28/05-2017 Afslutning for eleverne.

 

msg 88
soendag den 21 maj
er ankommet frederikshavn kl. 1400, vores sidste destination paa togt nummer 104 efter af vi har sejlet knap 10.000 soemil siden afgang lissabon den 22 februar.
de kommende dage bliver brugt til afrigning inden afslutningsdagen den 28 maj.
kaptajn

 

msg 87
loerdag den 20 maj
lettede anker ved ebeltoft kl. 2030
eleverne har vaeret i land i mols bjerge fortsaetter togtets sidste soerejse mod frederikshavn med forventet ankomst soendag kl. 1400
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 86
loerdag den 20 maj
lod ankeret falde kl. 0215 i ebeltoft vig
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 85
fredag den 19 maj
afgang koebenhavn kl. 0930 efter et hektisk ophold med mange gaester om bord.
fortsaetter sejladsen nordover i oeresund
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 84
torsdag den 18 maj
statsminister lars loekke rasmussen var om bord til morgenmoenstringen kl. 08 for at byde os velkommen hjem.
har aabent skib i eftermiddag - og sidst paa eftermiddagen kommer dr pigekoret om bord for at synge sammen med vores elever
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 83
den 17 maj
ankomst kobenhavn kl. 1525 med 34 gaester om bord, heriblandt prins joachim og prinsesse marie samt de to yngste boern.
ved ankomsten stod danmarks radios pigekor paa kajen, koret kom om bord og sang 3 sange for skibets elever, besaetning og gaersterne.
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 82
den 16 maj
lod ankeret falde kl. 1630 i oeresund ud for vedbaek.
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 81
den 16 maj
kl. 0930 afgang helsingoer efter et par travle dage med aabent skib, reception om bord og besoeg paa det flotte soefarts museum.
sejler sydover i oeresund
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 80
den 14 maj
kl. 1050 ankomst helsingoer - og flot velkomst med flag, musik og mange mennesker paa kajen.
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 79
den 13 maj
lettede anker kl. 1925 i ebeltoft vig
fortsaetter sejladsen mod helsingoer med forventet ankomst kl. 10
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 78
den 12 maj
lod ankeret falde i ebeltoft vig kl. 1450
fortsaetter eksamen og rengoering overalt, daekket bliver skrubbet med brun saebe.
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 77
den 12 maj
middagsposition kl. 12:00 (zt-2): 56 17'0  n, 010 55'6 e
kattegat - oest for djursland, styrer en sydlig kurs for oestnordoestlig vind
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 76
den 11 maj
middagsposition kl. 12:00 (zt-2): 57 30'8  n, 008 56'9 e
har snart passeret henover nordsoeen. naermeste afstand til hirtshals er 32 soemil i oestlig retning
vindstille - gaar for maskine
er begyndet at goere ekstra rent paa daekket i fobindelse med skibets ankomst helsingoer den 14 maj.
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 75
den 10 maj
middagsposition kl. 12:00 (zt-1): 57 43'7  n, 003 25'1 e
efter at have sejlet paa vestlig laengde hele togtet, er vi nu kommet over paa oestlig laengde. naermeste afstand til land er knap 90 soemil til norge, som ligger i nordoestlig retning.
natten igennem har vi passeret forbi olie platforme, nogle med blus paa. gaar for sejl og maskine med en jaevn vestnordvestlig vind.
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 74
den 9 maj
middagsposition kl. 12:00 (zt-1): 58 40'9  n, 002 32'5 v
i formiddags passerede vi pentland firth, straedet mellem nordkysten af skotland og orkney oeerne. under passagen havde vi en medstroem paa 5 knob - og vi er nu i nordsoeen.
naermeste distance til land er 11 soemil til oeen muckley skerry, som ligger vest for os.
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 73
den 8 maj
middagsposition kl. 11:00 (zt-1): 57 24'2  n, 006 51'6 v
styrer en nordlig kurs.
har flot solskinsvejr med hebriderne om bagbord og oeen island of sky om styrbord i en afstand af 2,5 soemil
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 72
den 7 maj
middagsposition kl. 12:00 (zt-1): 55 20'4  n, 008 57'8 v - naermeste afstand til irland er omtrent 24 soemil til pynten bloody foreland i sydoestlig retning.
sejler bidevind for stagsejl og maskine, saa taet til vinden som muligt, med vinden ind paa bagbord (venstre) side.
kurs: 065
fart: 7,5 knob
vindretning: nord
vindstyrke: 7 knob - svag vind
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 71
den 6 maj
middagsposition kl. 11:00 (zt-1): 53 57'8 n, 011 24'4 v sejler bidevind, saa taet til vinden som muligt, med vinden ind paa styrbord (hoejre) side.
efter afgang bantry bay bliver der stadigvaek afviklet eksminer.
solen skinner - men lufttemperaturen er blot 12 grader
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 70
den 5 maj
afgang bantry bay kl. 0830
haard oestlig vind goer det mest gunstigt at fortsaette sejladsen vest om irland.
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 69
den 4 maj
er ankommet sydvestkysten af irland og lod ankeret falde kl. 0920 i bantry bay. alle elever faar mulighed for at komme i land nogle timer.
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 68
den 3 maj
middagsposition kl. 10:00 (zt0): 49 34'9 n, 010 58'3 v.
er kommet ind over kontinental soklen, og har maksimum 200 meter vand under koelen. har sat kursen mod sydvestkysten af irland for at finde lae for en kommende haard oestlig vind.
gaar for maskine og sejl
kurs: 041
fart: omtrent 7 knob
vindretning: oestsydoest
vindstyrke: 18 knob
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 67
den 2 maj
middagsposition kl. 09:00 (zt0): 47 27'5 n, 013 44'3 v.
gaar for sejl
kurs: 041
fart: omtrent 6 knob
vindretning: sydlig
vindstyrke: 15 knob
lufttemperatur: 14 grader
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 66
den 1 maj
middagsposition kl. 09:00 (zt0): 46 08'0 n, 016 29'9 v.
gaar for sejl
kurs: 059
fart: omtrent 6,5 knob
vindretning: sydvest
vindstyrke: 18 knob
lufttemperatur: 14 grader
har stillet klokken 1 time frem
alt vel om bord
kaptajn

msg 65
den 30 april
middagsposition kl. 10:00 (zt+1): 45 12'3 n, 019 44'9 v.
gaar for sejl
kurs: 047
fart: omtrent 5 knob
vindretning: vest
vindstyrke: 14 knob
vinden er aftaget markant efter, at vi har gjort en fart paa 9 knob i gennemsnit for en haard vind
i dag er der eksamen i el-teknik
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 64
den 29 april
middagsposition kl. 10:00 (zt+1): 44 11'4 n, 024 09'3 v.
gaar for sejl
kurs: 059
fart: 9,5 knob
vindretning: nordvest
vindstyrke: 25 knob
et lavtryk flytter sydover fra groenland og giver gunstig vind afstanden til lands end, sydvestkysten af england er omtrent 820 soemil
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 63
den 28 april
middagsposition kl. 09:00 (zt+1): 42 50'4 n, 028 06'8 v.
gaar for maskine og stagsejl
kurs: 059
fart: 6,3 knob
vindretning: nordvest
vindstyrke: 9 knob
i dag er der eksamen i fagene hygiejne og skibsteknik
alt vel om bord
kaptajn

msg 62
den 27 april
middagsposition kl. 09:00 (zt+1): 42 00'6 n, 030 34'1 v.
gaar for maskine og sejl.
kurs: 112
fart: omtrent 6 knob
vindretning: oestnordoest
vindstyrke: 20 knob
forventer at vinden vil gaa om i nordvest i loebet af natten
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 61
den 26 april
middagsposition kl. 09:00 (zt+2): 41 57'0 n, 033 29'1 v.
holder dagen undervisningsfri. koejer bliver luftet paa daekket, og der er ekstra tid til at laese til kommende eksamener.
gaar for maskine og stagsejl.
kurs: 059
fart: 5,8 knob
vindretning: nord til oest
vindstyrke: 7 knob
alt vel om bord
kaptajn

msg 60
den 25 april
middagsposition kl. 09:00 (zt+2): 40 07'1 n, 035 15'5 v.
naermeste afstand til land er 190 soemil til oeen flores, som hoerer til oegruppen acorerne.
gaar for maskine og stagsejl.
kurs: 030
fart: 5,6 knob
vindretning: oestnordoest
vindstyrke: 14 knob
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 59
den 24 april
middagsposition kl. 09:00 (zt+2): 38 47'0 n, 037 37'7 v.
med naesten ingen vind har vi startet maskinen for at goere fart. det betyder ogsaa, at kapsejladsen med sorlandet er aflyst. i gaar laa sorlandet ganske vist godt 300 soemil vest for os, men da vi melder afbud, er det sorlandet som er vinderen af kapsejladsen.
kurs: 053
fart: 6 knob
vindretning: oest
vindstyrke: 5 knob
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 58
den 23 april
middagsposition kl. 09:00 (zt+2): 36 47'0 n, 038 37'7 v.
kurs: 043
fart: omtrent 4,5 knob
vindretning: sydoest til nord
vindstyrke: 9 knob
lufttemperatur: 20 grader - og dejlig solskin
sejler bidevind, saa taet til vinden som muligt, med vinden ind paa styrbord side. har paabegyndt eksamen i praktisk soemandskab.
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 57
den 22 april
middagsposition kl. 09:00 (zt+2): 35 50'0 n, 041 09'0 w.
kurs: 049
fart: omtrent 8,5 knob
vindretning: syd
vindstyrke: 30 knob - kuling
lufttemperatur: 18 grader
natten igennem har vi haft haard kuling, men vinden er begyndt at aftage. soeen har dog rejst sig og reducerer skibets fart.
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 56
den 21 april
middagsposition kl. 09:00 (zt+2): 33 29'2 n, 043 52'2 w.
kurs: 080
fart: omtrent 8,5 knob
vindretning: syd
vindstyrke: 22 knob
lufttemperatur: 18 grader
det norske sejlskib sorlandet afgik boston samme dato som vi afgik bermuda den 14 april. vi konkurrerer om, hvem der foerst naar 30 grader vestlig laengde. lige nu ligger de formentlig omkring 150 soemil agten for os. men sorlandet sejler hurtigt.
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 55
den 20 april
middagsposition kl. 09:00 (zt+2): 32 55'7 n, 047 21'1 w.
kurs: 068
fart: 8,0 knob
vindretning: vestnordvest
vindstyrke: 28 knob - haard vind til kuling
lufttemperatur: 18 grader
i nat havde vi en frontpassage ledsaget af kraftig vind op til haard kuling, hvor vi gjorde en fart paa 11 knob. de oeverste sejl blev bjaerget hurtigt for at undgaa skader paa sejlene. og siden har vinden vaeret jaevnt aftagende. soeen har rejst sig igen og 'bremser' vores fart en smule, men solen skinner og der er hoejt humoer om bord.
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 54

den 19 april

middagsposition kl. 09:00 (zt+3): 32 40'0 n, 049 46'5 w.

kurs: 075

fart: 6.5

vindretning: nordvest

vindstyrke: 16 knob

lufttemperatur: 20 grader

et lavtryk ligger oest for skibet, og for at bibeholde en gunstig vind skal vi passere syd om lavtrykket. derfor styrer vi en kurs oestover.

alt vel om bord

kaptajn

 

msg 53
den 18 april
middagsposition kl. 09:00 (zt+3): 32 31'1 n, 052 45'8 w.
kurs: 074
fart: 6.5
vindretning: nordnordvest
vindstyrke: 18 knob
lufttemperatur: 20 grader
har vinden tvaers ind paa skibets bagbord side
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 52
den 17 april
middagsposition kl. 09:00 (zt+3): 32 04'4 n, 055 56'5 w.
kurs: 072
fart: 6.5
vindretning: nord til vest
vindstyrke: 25 knob - haard vind
lufttemperatur: 19 grader
holder 'soemandsoendag', hvor der er noget ekstra fritid. der er ingen almindelig klasseundervisning, men orientering om maritime uddannelser.
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 51
den 16 april
middagsposition kl. 09:00 (zt+3): 32 05'0 n, 059 06'0 w.
atlanterhavsboelgerne er blevet hoeje - omkring 6 meter, og en del er blevet soesyge. undervisningen fortsaetter dog stadigvaek efter skemaet. regnbyger kommer naermere, og holdet der har undervisning i praktisk soemandskab er ved at iklaede sig regntoej.
kurs: 083
fart: 6.5
vindretning: n
vindstyrke: 25 knob - haard vind
lufttemperatur: 18 grader
de hoeje boelger bremser skibets fart en del.
alt vel om bord
kaptajn

 

msg 50
Den 15 april
Middagsposition kl. 12:00 (ZT+3): 32 13'3 N, 062 37'4 W.
I foelge vejrprognosen kan vi forvente haard vind til kuling de naeste mange dage.
Kurs: 082
Fart: 7.5
Vindretning: N
Vindstyrke: 25 knob
Lufttemperatur: 17 grader
Alt vel om  
Kaptajn

 

msg 49
Den 14 april
Afgang St. George's, Bermuda, kl. 10:00 efter et vellykket ophold.
Vi er nu "homeward bound" og skal krydse Atlanterhavet endnu engang
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 48
Den 13 april
Den lokale danske konsul har arrangeret bustur for eleverne, og i dag er styrbord vagt paa tur til kl. 12 - og derefter har de landlov. Om bord er der skibsarbejde: lakering af trae, udskiftning af tovvaerk og vedligehold i riggen.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 47
Den 11 april
Ankomst St. George's, Bermuda, kl.11:15 lokal tid.
Sidste gang skibet besoegte Bermuda var i 1987, 30 aar siden
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 46
Den 10 april
Middagsposition kl. 09:00 (ZT+3): 30 14'8 N., 063 17'1 V.
Naermeste afstand til Bermuda er omtrent 138 soemil
Gaar for maskine og nogle faa sejl
Kurs: 346
Fart: 6.6 knob
Vindstyrke: 22 knob
Vindretning: oestnordoest
Lufttemperaturen er faldet til 19 grader
Forventer at ankomme til St. Georges', Bermuda tirsdag den 11 april kl. 11
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 45
Den 9 april
Middagsposition kl. 08:00 (ZT+3): 27 38'5 N., 063 17'6 V.
Har frontpassage ledsaget af kraftig regn. Tidligt morgen bjaergede vi alle sejl og startede maskinen.
Fronten flytter sig meget langsomt og er endnu ikke helt passeret. Paa sigt skal vi forvente nordoestlig vind, altsaa modvind.
Kurs: 002
Fart: 6.8 knob
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 44
Den 8 april
Middagsposition kl. 08:00 (ZT+3): 26 02'9 N., 064 30'6 V. - Bermuda ligger nord for skibet og naermeste afstand er 374 soemil.
Kurs: 031
Fart: 4,5 knob
Vindstyrke: 11 knob
Vindretning: syd
Forventer vejrskifte i aften med frontpassage ledsaget af regn og faldende lufttemperatur.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 43
Den 7 april
Middagsposition kl. 09:00 (ZT+3): 24 16'8 N., 065 26'0 V.
Kurs: 014
Fart: 6 knob
Vindstyrke: 12 knob
Vindretning: sydoest
Har alle sejl sat med vinden ind paa styrbord side Har stillet klokken 1 time frem - og tidsforskellen mellem skibet og Danmark er 5 timer.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 42
Den 6 april
Middagsposition kl. 09:00 (ZT+4): 21 57'5 N., 065 39'7 V. - St. Thomas ligger syd for os i en afstand af ca. 223 soemil eller 400 km.
Kurs: 004
Fart: 7 knob
Vindstyrke: 15 knob - jaevn til frisk vind
Vindretning: Oestsydoest
Lufttemperaturen er 26 grader og solen skinner fra en skyfri himmel. Behagelig sejlads med alle sejl sat.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 41

Den 5 april

Middagsposition kl. 08:00 (ZT+4): 19 31'4 N., 065 10'9 V.

Kurs: 354

Fart: 6,5 knob

Vindstyrke: 15 knob

Vindretning: Oest

Alt vel om bord

Kaptajn

 

msg 40
Den 4 april
Afsejlede Frederiksted, St. Croix kl. 1525 - og kort tid efter afgang var stort set alle sejl sat.
Alle elever naaede ogsaa at komme paa en tur paa St. Croix; en tur som St. Croix Friends of Denmark Society havde arrangeret.
I gaar aftes havde skibet reception om bord for 165 gaester fra ovennaevnte forening.
Det har vaeret travle dage, mens skibet har besoegt De vestindiske Oeer. Saa, det er dejligt at komme paa havet igen. Kursen er sat nordover mod naeste destination Bermuda.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 39

Den 2 april
Afsejlede Charlotte Amalie, St. Thomas kl. 0915 Ankomst Frederiksted, paa vestkysten af oeen St. Croix kl. 1545
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 38

Den 31 marts
Da Transfer Day ceremonien var overstaaet lettede vi anker kl. 1830 og forhalede til kajplads ved West Indian Dock, Charlotte Amalie.
Ankomst kl. 19
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 37
Den 31 marts
Kl. 0830 afgang kapladsen ved Crowne Bay - og skibet er forhalet til ankerplads syd for Charlotte Amalie, hvor vi lod ankeret falde kl. 09:20
Her bliver vi liggende, mens Ceremonien for Transfer Day (flagskifte) finder sted ved Battery ud til vandet i Charlotte Amalie. Skibet deltager med en god flok elever og nogle besaetningmedlemmer. Kl. 1555 er vistnok oejeblikket, hvor Dannebrog bliver halet ned og det amerikanske flag hejst; samme dato og klokkeslet som i 1917.
Soevaernets sejlskibe Thyra og Svanen besoger ogsaa St. Thomas
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 36
Den 30 marts
Dagen igaar var hektisk med aabent skib fra 10 til 16 for skoleklasser paa oeen St. Thomas; og om aftenen var der reception om bord for godt 100 gaester fra forskellige Venskabsforeninger mellem Danmark og Vestindiske Oeer.
I dag Kl. 09 tog alle elever og besaetning paa tur oeen rundt - og senere er der barbecue mad til frokost paa Magens Bay, nok oeens flotteste strand. Turen er arrangeret af foreningen Friends of Denmark.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 35
Den 28 marts
Efter morgenmoenstringen satte vi alle raasejl, saa skibet kunne tage sige godt ved anduvningen Charlotte Amalie. Et U.S. Coast Guard skib samt SVANEN og Thyra (selskibe fra det danske soevaern) sejlede os i moede og fulgte os ind til kajen, Crown Bay Marina.
Ankomst Charlotte Amalie, St. Thomas, kl. 11:15
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 34
Den 27 marts
Middagsposition kl. 08 (ZT+4): 18 05'4 N.br., 064 05'2 V.lg.
Oeen St. Croix ligger sydvest for i en afstand af 33 soemil Styrer vestlig kurs for svag vind Skibets fart er 3.5 knob.
Der bliver fortsat skrubbet malet og skrubbet daek med en blanding af lige dele brun saebe, sand og vand; og i loebet af eftermiddagen gaar vi i gang med at pudse messing.
Forventet ankomst Charlotte Amalie, St. Thomas, tirsdag kl. 11 lokal tid
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 33
Den 26 marts
Middagsposition kl. 08 (ZT+4): 18 01'6 N.br., 063 14'7 V.lg.
Har oeen St. Martin paa skibets styrbord side i en afstand af 6 soemil. Skibet besoegte oeen i 2015.
Styrer en nordnordvestlig kurs for jaevn vind Skibets fart omtrent 5 knob
Foruden undervisning bliver dagen ogsaa brugt til grundig rengoering paa daekket, daeksskrubning og pletmaling, hvor tiltraengt.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 32
Den 25 marts
Middagsposition kl. 08 (ZT+4): 17 59'1 N.br., 061 59'4 V.lg.
Styrer en nordlig kurs for jaevn vind
Skibets fart omtrent 5 knob
Den mest laeste bog om bord er 'Slavernes oeer' af Thorkild Hansen; bogen omhandler De vestindiske Oeer. Og forleden aften viste vi filmen 'Peter von Scholton' paa daekket; filmen omhandler tiden op til frigivelsen af slaverne i 1848.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 31
Den 24 marts
Middagsposition kl. 08 (ZT+4): 16 18'6 N.br., 062 11'1 V.lg. - omtrent 22 soemil vest for oeen Guadeloupe.
Styrer en nordlig kurs for svag vind
Skibet fart varierer mellem 2 og 4 knob
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 30

Den 23 marts

Lettede anker kl. 1045 (ZT+4) og afsejler Dominica

Alt vel om bord

Kaptajn

 

msg 29
Den 22 marts kl. 10 (ZT+4).
Har stillet uret 1 time tilbage til lokal 'Caribbean' tid. Der er nu en tidsforskel paa 5 timer mellem skibets klokke og Danmark.
Ligger for anker i Prince Rupert Bay, Dominica.
Vasker skibssider, fjerner rust og pletmaler; og paa daekket er der ogsaa almen vedligehold af trae og staal, saa skibet tager sig godt ud ved ankomst U.S. Virgin Islands.
I gaar var bagbord vagt, de lige numre, i land. De fleste tog paa tur op ad floden Indian River. Og i dag er styrbord vagt, de ulige numre, ved at goere sig klar til landlov.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 28

Den 21 marts

Omkring midnat varskoede udkiggen lys om styrbord - et fyrtaarn paa oeen Maria Galanta var i sigte. Skibet har krydset Atlanterhavet og vi er ankommet de Caraibiske oeer; og vi er i forhaand, hvilket betyder foran sejlplanen.

Og tidligt morgen fik vi landkending af oeen Dominicia, og har anduvet bugten Prince Ruperts Bay paa oeens vestside. Her lod vi ankeret falde kl. 0935 (ZT+3) ud for byen Portsmouth.

Ankerposition: 15 34'3 N.br., 061 27'8 v.lg.

Alt vel om bord

Kaptajn

msg 27
Den 20 marts
Middagsposition kl 10:00 (ZT+3): 16 39'1 N.br., 059 43'7 V.lg.
Er under anduvning til de Caraibiske oeer med knap 100 soemil til land.
Styrer en sydvestlig kurs - 225 grader
Vindretning: oestsydsoest
Vindstyrke: 9 knob
Skibets fart:omtrent 4,5 knob.
Med den svage vind er stort set alle sejl sat Lufttemperaturen er 26 grader - samme temperatur som havet.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 26
Den 19 marts
Middagsposition kl 09:00 (ZT+3): 18 13'1 N.br., 057 48'7 V.lg.
Har taget vinden ind paa skibets bagbord (venstre) side og styrer en sydvestlig kurs.
Vindretning: oest til nord
Vindstyrke: 20 knob svarende til frisk vind Skibets fart:omtrent 7,5 knob.
En havfugl er dukket op - vi naermer os land
I gaar spottede vi en hval, som fulgte skibet flere minutter.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 25
Den 18 marts
Middagsposition kl 09:00 (ZT+3): 18 47'5 N.br., 055 20'5 V.lg.
Naermeste afstand til land er ca. 355 soemil til oeen Guadaloupe Vestlig kurs med en frisk oestnordoestlig vind.
Skibets fart er omtrent 7 knob.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 24
Den 17 marts
Middagsposition kl 09:00 (ZT+3): 18 27'8 N.br., 052 24'9 V.lg.
Vestlig kurs med en frisk oestlig vind.
Skibets fart er omtrent 6,5 knob.
Efter regnbyger det meste af dagen i gaar, skinner solen fra en naesten skyfri himmel.
Til morgenmoenstringen kl. 08 sang vi 'I oesten stiger solen op', og derefter foedseldagssang for elev nr. 42, Tobias, som fylder 21 aar.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 23
Den 16 marts
Middagsposition kl 11:00 (ZT+2): 18 33'5 N.br., 050 06'3 V.lg.
Vestlig kurs med en frisk oestnordoestlig vind.
Skibet goer en fart fart paa 6,5 knob.
Maanen er aftagende og stjernehimmelen bliver mere tydelig.
Det kendte stjernebillede Sydkorset, kan vi iagttage om bagbord det meste af natten.
Stiller igen uret 1 time tilbage, saa vi sikrer at solen er staaet op inden kl. 08, hvor vi saetter flaget.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 22
Den 15 marts
Middagsposition kl 11:00 (ZT+2): 18 45'5 N.br., 047 10'6 V.lg.
Styrer en vestlig kurs med en frisk oestnordoestlig vind. Har reduceret sejlfoeringen - og skibet goer en fart fart paa 7,5 knob. Med vinden og soeen godt agterind ruller vi en del, men det er vi blevet vaennet til.
Holder dagen undervisningsfri; koejerne bliver luftet paa daekket, og der bliver ryddet op i skabe og kistebaenke.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 21
Den 14 marts
Middagsposition kl 11:00 (ZT+2): 18 47'8 N.br., 043 56'0 V.lg.
Styrer en vestlig kurs med frisk nordoestlig vind. De fleste af sejlene er sat og giver skibet en fart paa 7,5 knob.
Der er godt 1000 soemil indtil vi faar den foerste landkending af Caribien. Lufttemperaturen er 26 grader - saa alle har fundet sommertoejet frem forlaengst.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 20
Den 13 marts
Middagsposition kl 11:00 (ZT+2): 18 58'8 N.br., 041 11'1 V.lg.
Kurs: 249
Fart: omtrent 5.5 knob med vinden godt agterind
Vindretning: Nordoest - varierer noget
Vind: 14 knob
I gaar fangede vi en tun paa ca. 5 kg. - en shipjack tuna
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 19
Den 12 marts
Middagsposition kl 11:00 (ZT+2): 19 24'0 N.br., 038 58'8 V.lg.
Kurs: 274
Fart: omtrent 7 knob
Vindretning: nordoest til nord
Vind: 20 knob
I scream for ice cream. Everybody is screaming for ice cream. Det er soendag og is til aften.
Har taget fokken ned paa daekket - et af de store sejl paa den forreste mast - for at sy en revne i sejlet.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 18
Den 11 marts
Middagsposition kl 11:00 (ZT+2): 19 21'2 N.br., 035 48'8 V.lg.
Kurs: 273
Fart: omtrent 5 knob
Vindretning: nordoest til nord
Vind: 15 knob
Vinden er aftaget, men natten igennem har den vaeret frisk til haard - og har givet skibet en fart paa godt 7 knob.
Det er omkring fuldmaane, hvor maanen staar naesten lodret over skibet og giver masser af lys om natten.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 17
Den 10 marts
Middagsposition kl 11:00 (ZT+1): 19 35'8 N.br., 032 44'2 V.lg
Kurs: 261
Fart: 7.5 knob
Vindretning: nord til oest
Vind: 20 knob
I nat kom vinden tilbage og tiltog til haard vind - og er siden aftaget til frisk vind. Hoej soe reducerer farten noget. Af og til kommer der vand indover loenningen.
De foerste flyvefisk er blevet iagttaget.
Klokken 12 - skibets tid - bliver uret stillet 1 time tilbage. Og tidsforskellen mellem skib og Danmark vil da vaere 3 timer.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 16
Den 9 marts
Middagsposition kl 11:00 (ZT+1): 20 30'7 N.br., 029 51'9 V.lg
Kurs: 266
Fart: 4,5 knob
Vindretning: nord til oest
Vind: 9 knob
Har vinden tvaers ind paa skibets skibets styrbord side - og skibets fart vil da vaere omtrent halvt saa stor (4,5) som vindstyrken (9).
I foelge vejrudsigten skal vi foerst forvente mere vind om 24 timer.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 15
Den 8 marts
Middagsposition kl 11:00 (ZT+1): 21.620 N.br., 027.875 V.lg
Kurs: 237
Fart: omtrent 4 knob
Vindretning: nordnorddoest
Vind: 12 knob
Vindstyrken er aftagende - og tilsvarende skibets fart.
Har taget vinden ind paa skibets bagbord (venstre) side.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 14
Den 7 marts
Middagsposition kl 11:00 (ZT+1): 22.685 N.br., 026.811 V.lg
Kurs: 212
Fart: omtrent 6 knob
Vindretning: oestnordoest
Vind: 15 knob
Vi er kommet saa langt sydover, at vi har fanget passatvinden, en fremherskende vind, som staar mellem nord og oest, oftest omkring nordoest. Det er passatvinden, som vil bringe skibet hele vejen til Caribien.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 13
Den 6 marts
Middagsposition kl 11:00 (ZT+1): 24.090 N.br., 025.393 V.lg
Kurs: 227
Fart: omtrent 4 knob
Vindretning: nordoest til oest
Vind: 12 knob
Vinden er godt agterind paa skibets bagbord side. I gaar aftes havde vi kuling nogle timer og gjorde en fart paa over 10 knob. Og natten igennem er vinden aftaget til jaevn vind.
Det er blevet sommer - lufttemperaturen er 23 grader
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 12
Den 5 marts
Middagsposition kl 11:00 (ZT+1): 25.620 N.br., 023.552 V.lg
Det meste af tiden om bord er afsat til undervisning, som foregaar dagligt mellem kl. 08 til 17. Over middag er der eksempelvis undervisning i navigation og soevejsregler, skibsteknik og motorlaere.
Kurs: 273
Fart: omtrent 6 knob
Vindretning: nordoest til oest
Vind: 17 knob
Vinden er ind paa skibets styrbord side (hoejre side), men om lidt aendrer vi kurs og tager vinden ind paa bagbord (venstre side) - og foretager samtidig en del manoevrer med sejlene.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 11
Den 4 marts
Middagsposition kl 11:00 (ZT+1): 25.863 N.br., 020.363 V.lg
Vi befinder os igen paa Det nordlige Atlanterhav. Naeste destination er De vestindiske Oeer, US. Virgin Islands - og vi ser ikke land igen foer vi anduver Caribien.
Vinden er godt agterind, saa vi ruller en del fra side til side
Kurs: 247
Fart: omtrent 7,3 knob
Vindretning: nordoest til nord
Vind: 22 knob
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 10
Den 3 marts
Middagsposition kl 12:00 (ZT 0): 26.766 N.br., 017.596 V.lg
Gran Canaria ligger agterude, og naermeste afstand til land er 55 soemil til oeen El Hierro.
Kurs: 259
Fart: omtrent 7,5 knob
Vind: 22 knob
Om et oejeblik stiller vi skibets klokke 1 time tilbage, og de fleste faar en ekstra lang middagspause.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 09
Den 2 marts
Middagsposition kl 12 (ZT 0): 28.026 N, 15.356 W - omtrent 4 soemil sydvest for Las Palmas.
Fortsaetter sejladsen sydover langs oestkysten af Gran Canaria.
Vinden er frisk fra nordlig retning - og giver skibet en fart paa 6.5 knob for sejl.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 08
Den 2 marts
Afgang Las Palmas kl. 10:30
Alle har haft landlove; Og skibet har faaet olie og ferskvand om bord - og er klar til rejsen over Atlanterhavet til Caribien.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 07
Den 28 februar
Ankomst Las Palmas kl. 0925 ved kajen Santa Catalina.
Styrbord vagt - alle de ulige numre - har landlov.
Det er sidste dag med karneval i byen. Og karnevalsoptoget slutter paa havnen, saa det naar eleverne ogsaa at opleve.
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 06
Middagspos:
Den 27 februar kl. 1100 (ZT 0): 30.070 N.br. 015.133 V.lg. - omtrent 115 soemil nord for Gran Canaria.
Stoppede maskinen kl. 09 - og gaar for sejl
Kurs: 186
Fart: omtrent 5,5 knob
Der er masser af rengoering overalt inden skibets forventede ankomst Las Palmas kl. 09:30
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 05
Middagspos:
Den 26 februar kl. 1100 (ZT 0): 32.133 N.br. 014.931 V.lg.
Stadigvaek let vind - forventer at starte maskinen til aften, for at goere stoerre fart.
Kurs: 227
Fart: omtrent 3 knob
Alt vel om bord
Kaptajn

 

msg 04

Middagspos:

Den 25 februar kl. 1100 (ZT 0): 33.046 N.br. 013.807 V.lg. - omtrent 123 soemil oest for oeen Porto Santo, Madeira

Blid sejlads for let vind - og solskinsvejr med en lun lufttemperatur paa 17 grader.

Kurs: 221

Fart: omtrent 4 knob

Indtil ankomst naeste havn, Las Palmas, fortsaetter vi med traening i sejlmanoevrer.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

msg 03

Middagsposition:

Den 24 februar kl. 1100 (ZT 0): 34.583 N.br. 012.466 V.lg. - omtrent 208 soemil nordoest for oeen Porto Santo, Madeira

Vinden er aftaget til jaevn vind - og soesygen er ogsaa staerkt aftagende.

Kurs: 216

Fart: omtrent 5.5 knob

I dag er der igen masser af aktiviteter paa daekket med traening i sejlmanoevrer.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

msg 02

Middagsposition:

Den 23 februar kl. 1100 (ZT 0): 36.731 N.br. 010.973 V.lg. - Det nordlige Atlanterhav, omtrent 97 soemil vest for Cabo de Sao Vicente, Portugals sydvestligste punkt

Det er dejligt at vaere paa havet; det er her vi hoerer til.

Vinden er nordlig - frisk til haard vind. Skibet goer en fart paa 7,5 knob for nogle faa sejl, hvilket svarer til ca. 14 km. i timen.

Til soes maales afstand i soemil:1 soemil = 1.852 km Tl soes maales fart i knob:1 knob = 1 soemil i timen = 1.852 km. i timen

Dagen gaar med undervisning og traening i sejlmanoevrer.

En del er soesyge; og det er normalt og forventeligt foerste gang man er paa havet.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

msg 001
Departure Notice
DANMARK departured Lisbon on voyage to Las Palmas
Departure:22-02-2017 at 12:55 (UTC)
All looking forward for the adventure ahead on the wide ocean.
Person on board 97
Trainee: 80
Crew: 16
Guest Instructor: 1
Alt vel om bord
Kaptajnen

 

msg 41

 

Den 5 april

 

Middagsposition kl. 08:00 (ZT+4): 19 31'4 N., 065 10'9 V.

 

Kurs: 354

Fart: 6,5 knob

Vindstyrke: 15 knob

Vindretning: Oest

 

Alt vel om bord

 

Kaptajn

msg 61

 

den 26 april

 

middagsposition kl. 09:00 (zt+2): 41 57'0 n, 033 29'1 v.

 

holder dagen undervisningsfri. koejer bliver luftet paa daekket, og der er ekstra tid til at laese til kommende eksamener.

 

gaar for maskine og stagsejl.

 

kurs: 059

fart: 5,8 knob

vindretning: nord til oest

vindstyrke: 7 knob

 

alt vel om bord

 

kaptajn