mitMARTEC

Positioner 2015

Du kan følge skibets position løbende i skibets App Training Ship DANMARK.

 

Du kan også finde skibet på hjemmesiden Marine Traffic ved søge skibets navn frem. Dette virker kun, når skibet er i kystnære farvande.

 

På denne side vil du også kunne følge meldinger fra Kaptajnen under togtet. MARTEC modtager en melding og position fra skibet hver dag, og vil så ofte, det er muligt lægge disse ind her på siden. Nyeste position og melding vil stå øverst.

 

Du kan se positionen på et kort ved at indtaste "Pos." (fx: 60 45 N 006 13 W) i søgelinjen på Google Maps.

 

Meldinger & Positioner 2015   

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Ankomst Aarhus

Den 30. august kl. 09:00 er Skoleskibet Danmark ankommet Aarhus Havn.

Forventer at skibet ligger fortoejet i Aarhus ca. 3 maaneder. Skibets flaadedaek skal renoveres og 2 master bliver rigget ned for eftersyn.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Departure Notice

TS DANMARK departured Frederikshavn (DK FDH)


Departure Date: 29.08.2015


Singled up: 1315 ZT (-2)
Last Line:1325 ZT (-2)
Pass Brake Water: 1730 ZT (-2)

Next Port of Call: Aarhus DK ARR
Expected date of arrival: 30.08.2015 0830 LT

Persons on board: 16

14 crew
1 guest, crew relative, Caecilie Blinkenberg
1 guest, crew friend, Andreas Harders

Alt vel om bord
Kaptajnen

---------------------------------------------------------

 

msg 087

Den 15. juni 2015

Ankomst Frederikshavn kl. 19:05 til togtets sidste havneanloeb.

Mange paaroerende ventede paa kajen.

Fredag afmoenstrer alle elever

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 86

 

Middagsposition 15 juni 2015 kl. 12 ZT (-2): 56.81900 N; 011.23000 E

 

Ligger 12 soemil nordvest for Anholt

 

Skibets forventede ankomst flaadestationen i Frederikshavn er forsinket pga. vejrliget. Isaer henover natten har der vaeret haard vind fra nordvest og hoej soe, som har bremset skibets fart.

 

Forventet ankomst Frederikshavn kl.: 1845

 

Alt vel om bord

 

Kaptajn

 

----------------

 

msg 085

Den 14. juni 2015

Afgang Koebenhavn, kl. 09:15  ZT (-2).

Forventet ankomst Frederikshavn den 15. juni 2015, klokken 08:30 (ZT-2)

Alt vel om bord

Kaptajn

 

--------------

 

msg 084

Den 11. juni 2015

Ankomst Koebenhavn, kl. 15:20 ZT (-2).


Alt vel om bord

Kaptajn

----------------

 

msg 083

Den 11. juni 2015

Afgang kl. 11:48 ZT (-2) fra ankerplads ud for Vedbaek.

23 gaester om bord for VIP sejlads.

Forventet ankomst Koebenhavn kl. 15:00 ZT (-2)


Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 082

Den 9 juni 2015

Ankomst kl. 10:45 til ankerplads ud for Vedbaek.

korrekt Bredde:

Ankerposition 55.50 N - 012.35 E


Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 080

Den 8 juni

Lettede anker i Ebeltoft Vig kl. 19:40

Eleverne har vaeret paa ekspedition i Mols Bjerge og skulle loese forskellige sjove opgaver. Efter lange traveture var alle var om bord igen kl. 18 og var godt traette.

Fortsaetter rejsen mod Oeresund.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 079

Den 7 juni

Fra kl. 2250 ligger for anker i Ebeltoft Vig

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 078

Den 7. juni

Middagsposition kl. 12:00 ZT (-2): 57.15800 N, 010.74100 E

Nordsoeen ligger agterude. Efter hurtig sejlads henover Skagerak i sydvestlig kuling rundede vi Skagen omtrent kl. 05 - og har anduvet Kattegat. Kl. 12 befinder vi os i Laesoee Rende - mellem Laesoe og Jylland.

Gaar for maskine og sejl paa en sydlig kurs.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 077

Den 6. juni

Middagsposition kl. 12:00 ZT (-1): 57.17000 N, 006.71100 E

Vi befinder os paa omtrent samme bredde som Hanstholm i en afstand af 58 soemil. Og Norsoeen viser sig fra sin paene side.
I gaar havde vi moede med Esvagt skibet Celeste ved Halfdan olie platformen. Esvagt demonstrede deres grej og redningsbaade i brug - og et besaetningsmedlem kom om bord og fortalte om Esvagt.

Vindretning: vestsydvest
Vindstyrke: omtrent 15 knob
Kurs: 023
Fart: omtrent 7 knob

Gaar for sejl

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 076

Den 5. juni

Middagsposition kl. 11:00 ZT (-1): 55.09700 N, 004.57500 E

Ligger i den sydlige del af Nordsoeen. Forventer at passere de danske olierigge - bl.a. Halfdan, Dan, Gorm - sidst paa eftermiddagen.

Vindretning: sydoest
Vindstyrke: omtrent 15 knob
Kurs: 033
Fart: omtrent 7 knob

Gaar for sejl med vinden ind paa skibets styrbord side (hoejre side).

Alt vel om bord

Kaptajn

 

---------------

 

msg 075

 

Den 4 juni

 

Middagsposition kl. 12:00 ZT (-1): 52.16700 N, 003.11600 E

 

Den engelske Kanal ligger agterude. Passerede Doverstradet - det smalleste omraade mellem England og Frankring - omkring kl. 23 igaar. Der har vaeret masser af skibe at iagttage; heriblandt Emma Maersk som er 396 meter i laengde.

 

Styrer nordlig kurs i retningen af Nordsoeen - og kl. 12 er vi paa hoejde med havnebyen Rotterdam, Holland.

 

Svag sydoestlig vind; gaar for maskine og nogle faa sejl. Flot solskinsvejr og temperatur paa 17 grader. 

 

Alt vel om bord

 

Kaptajn

 

----------------

 

msg 074

Den 3 juni

Middagsposition kl. 11:00 ZT (-1): 50.41300 N, 000.72900 E

Ligger i Den engelske Kanal - sydoest for Beachy Head, sydkysten af England, i en afstand af 26 soemil. Er kommet over paa oestlig laengde.

Vindretning: vestsydvest
Vindstyrke: 16 knob
Kurs: 069
Fart: omtrent 6 knob
Lufttemperatur: 14 grader - solen skinner fra en skyfri himmel

Sidste etdoegn - 24 timer fra middag til middag - havde vi en udsejlet distance paa 243 soemil, hvilket er rekorden i mange aar. Eksamen har staaet paa i flere dage og fortsaeetter indtil ankomst Koebenhavn.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 073

Den 2 juni

Middagsposition kl. 11:00 ZT (0): 49.73700 N, 003.56000 V

Ligger nordvest for oeen Guernsey i en afstand af 37 soemil

Vindretning: Sydvest
Vindstyrke: 30 knob - haard vind
Kurs: 082
Fart: omtrent 9.5 knob
Lufttemperatur: 14 grader

Gaar for sejl med. Et lavtryk nord for Skotland har givet masser af vind det sidste doegn - helt op til blaesende kuling omkring 40 knob eller 20 m/s. Skibets fart har vaeret mellem 10 og 12 knob. Derfor er det gaaet hurtigt med at anduve Den engelske Kanal.

Klokken 0630 havde vi udsejlet 10.000 km. eller 18.520 km. siden afgang Frederikshavn den 17 marts.

Alt vel om bord

Kaptajn

---------------

msg 072

 

Den 1 juni

 

Middagsposition kl. 10:00 ZT (0): 48.62300 N, 009.72300 V

 

Ligger syd for Fastnet Rock, Irland, i en afstand af 165 soemil

 

Vindretning: Sydvest


Vindstyrke: 25 knob - haard vind


Kurs: 078


Fart: omtrent 10 knob
Lufttemperatur: 14 grader

Gaar for sejl med kurs mod Den engelske Kanal. Flere lavtryk paa Atlanterhavet giver gunstig vind, men ogsaa hoej soe.

 

Alt vel om bord

 

Kaptajn

 

----------------

 

msg 071

Den 31 maj

Middagsposition kl. 11:00 ZT (0): 47.37200 N, 012.86000

Vindretning: nordvest
Vindstyrke: 15 knob
Kurs: 089
Fart: omtrent 8 knob
Lufttemperatur: 14 grader

Gaar for sejl. I loebet af natten forventer vi tiltagende vind fra sydvest.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 070

Den 30 maj

Middagsposition kl. 10:00 ZT (0): 47.29800 N, 017.21000 V

Naermeste afstand til land er sydvestkysten af Irland i en afstand af 375 soemil.

Vindretning: Sydvest
Vindstyrke: 21 knob
Kurs: 089
Fart: omtrent 8 knob
Lufttemperatur: 16 grader

Gaar for sejl. Let regn. Efter sejlads paa troperne skal vi nu vaenne os til koeligere vejr. Vi skal helt tilbage i marts maaned siden vi har haft en temperatur paa 16 grader og derunder.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 069

Den 29 maj

Middagsposition kl. 11:00 ZT (0): 46.84700 N, 020.98800 V

Vindretning: Vest
Vindstyrke: 15 knob
Kurs: 056
Fart: omtrent 6,5 knob
Lufttemperatur: 17 grader

Vejret er blevet gunstigt; Gaar for sejl

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 068

Den 28 maj

Middagsposition kl. 11:00 ZT (0): 45.16200 N, 023.89700 V

Vindretning: Nordvest
Vindstyrke: 6 knob
Kurs: 046
Fart: omtrent 7,5 knob
Lufttemperatur: 18 grader

Gaar for stagsejl og maskine. Forventer at vindstyrken tiltager.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 067

Den 27 maj

Middagsposition kl. 11:00 ZT (0): 42.89600 N, 025.98900 V

Er snart paa hoejde med (samme breddegrad) nordkysten af Spanien

Vindretning: Nordoest
Vindstyrke: 16 knob
Kurs: 359
Fart: omtrent 7 knob
Lufttemperatur: 18 grader

Gaar for stagsejl og maskine.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 066

Den 26 maj

Middagsposition kl. 11:00 ZT (0): 40.16100 N, 026.09500 V

Vindretning: Nordoest
Vindstyrke: 20 knob
Kurs: 009
Fart: 6,5

Vindretningen er ikke gunstig. Gaar for stagsejl og maskine. Jaevnfoer vejrudsigten, saa skal vi foerst forvente gunstige vejrforhold om et par dage, naar vi er kommet laengere nordpaa.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 065

Departure Notice

TS DANMARK departured Ponta Delgada, Azores


Departure Date: 25.05.2015

Singled up:  08:30 ZT(0)
Pilot on Board: 09:50 ZT(0)
St. by for and aft: 10:00 ZT(0)
Last Line: 10:10 ZT(0)
Pilot off: 10:20 ZT(0)
Pass Break Water: 10:25 ZT(0)

Next Port of Call: Copenhagen, Denmark
Expected date of arrival: 11.06.2015

Persons on board: 96
8o Trainees
15 crew
1 Guest Instructor, Mr. Waicberg

Alt vel om bord
Kaptajnen

 

----------------

 

msg 064

Arrival Notice

TS DANMARK arrived Ponta Delgada, Sao Miguel - Azores

Arrival Date: 21.05.2015
Arrival Pilot Station: 16:50 ZT(0)
Pilot on Board: 17:00 ZT(0)
First Line:17:23 ZT (0)
In position: 17:28 ZT (0)
All Fast: 17:35 ZT(0)
Pilot Off:17:36 ZT (0)
ETD: 26.05.2015 at 10:00 ZT(0)

Alt vel om bord
Kaptajnen

 

----------------

 

msg 063

Den 21 maj

Middagsposition kl. 11:00 ZT (0): 37.90400 N, 026.31000 V

Har kurs mod oeen Sao Miguel og forventer at anduve havnen Ponta Delgada kl. 17. Under havneopholdet er der arrangeret bustur for eleverne.

Har stillet klokken 1 time frem og tidsforskellen mellem skib og Danmark er 2 timer.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 062

Den 20 maj

Middagsposition kl. 11:00 ZT (+1): 38.35600 N, 029.16100 V

Udkiggen har meldt land om bagbord; det er oeen Faial - i en afstand af 22 soemil. Paa Faial gaar mange lystsejlere til havnen Horta, hvor de moedes paa Peter's Bar.

Ret forude ligger oeen Pico, som er 2351 meter hoej.

Vindstyrke: 8 knob
Vindretning: Sydsydoest
Kurs: 079
Fart: omtrent 4 knob
Lufttemperatur: 19 grader

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 061

Den 19 maj

Middagsposition kl. 11:00 ZT (+1): 37.98200 N, 032.18300 V

Vi ligger omtrent sydvest for oeen Flores i en afstand af 93 soemil

Vindstyrke: 9 knob
Vindretning: Sydsydoest
Kurs: 081
Fart: omtrent 4 knob
Lufttemperatur: 22 grader

I nat kom der igen noget vind, ganske vist let vind. Maskinen blev stoppet og vi goer nu fart for sejl, naesten med alle sejl sat.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 060

Den 18. maj

Middagsposition kl. 10:00 ZT (+1): 37.79300 N, 035.65300 V

Vindstyrke: 7 knob
Vindretning: Syd
Kurs: 091
Fart: omtrent 7 knob
Lufttemperatur: 21 grader
Vinden er svag; Gaar for maskine og stagsejl En elev kommer fra Norge, saa igaar - den 17 maj - fejrede vi den norske nationaldag ved ogsaa at saette det norske flag, synge et par vers af den norske faedrelandssang (meget lang) og spise lagkage pyntet med norske flag. Til aftensmad blev der spist norske frikadeller med brun sovs og kartofler.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 059

Den 17. maj

Middagsposition kl. 11:00 ZT (+1): 37.79600 N, 038.90500 V

Vindstyrke: 5 knob
Vindretning: Oestsydoest
Kurs: 089
Fart: omtrent 7 knob
Lufttemperatur: 22 grader
Bjaergede alle sejl kl. 09 og gaar for maskine De sidste par dage har vi jaevntligt set hvaler taet ved skibet.
Eksamen i praktisk soemandskab fortsaetter og bliver afviklet udendoers.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 058

Den 16. maj

Middagsposition kl. 11:00 ZT (+1): 36.54400 N, 040.91000 V

Vindstyrke: 12 knob
Vindretning: Sydsydoest
Kurs: 083
Fart: omtrent 7 knob
Lufttemperatur: 21 grader

Har stillet klokken 1 time frem
Gaar for maskine. Er i faerd med at saette sejl

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 057

Den 15. maj

Middagsposition kl. 11:00 ZT (+2): 36.29800 N, 044.38300 V Naermeste afstand til land er New Foundland, Canada, i en afstand af 726 soemil, som svarer til 1345 km.

Vindstyrke: 6 knob
Vindretning: Sydsydoest
Kurs: 089
Fart: omtrent 7 knob
Lufttemperatur: 21 grader

Vejrliget er ikke saa gunstigt. Har bjaerget alle sejl og gaar for maskine. Eksamen er paabegyndt i praktisk soemandskab.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 056

Den 14. maj

Middagsposition kl. 10:00 ZT (+2): 36.20900 N, 047.19900 V

Vindstyrke: 14 knob
Vindretning: Sydvest
Kurs: 093
Fart: omtrent 7 knob
Lufttemperatur: 21 grader

Vi gaar for sejl.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 055

Den 13. maj

Middagsposition kl. 10:00 ZT (+2): 36.36100 N, 050.36000 V

Vindstyrke: 12 knob
Vindretning: Vestsydvest
Kurs: 109
Fart: omtrent 5,5 knob
Lufttemperatur: 21 grader

Maskinen er stoppet og vi gaar for sejl.
Forventer tiltagende vind.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 054

Den 12. maj

Middagsposition kl. 10:00 ZT (+2): 35.79000 N, 052.52300 V

Ser vi bort fra oeen Bermuda saa er naermeste land Nova Scotia og New Foundland, Canada, som ligger i en afstand af ca. 700 soemil

Vindstyrke: 14 knob
Vindretning: Vestlig
Kurs: 054
Fart: omtrent 6 knob
Lufttemperatur: 21 grader

Maskinen er stoppet og vi gaar for sejl.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 053

Den 11. maj

Middagsposition kl. 10:00 ZT (+2): 34.20600 N, 054.96300 V

Vindstyrke: 7 knob
Vindretning: Vestlig
Kurs: 054
Fart: omtrent 7,4 knob
Lufttemperatur: 23 grader

Gaar for maskine. Er kommet paa nordsiden af et hoejtryk og vindstyrken er igen begyndt at tiltage. Forventer at saette sejl senere paa dagen.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 052

Den 10. maj

Middagsposition kl. 09:00 ZT (+2): 32.34500 N, 057.47500 V
- omtrent 400 soemil oest for Bermuda

Vindstyrke: 8 knob
Vindretning: Oestlig
Kurs: 029
Fart: omtrent 6,9 knob
Lufttemperatur: 20 grader

Har stillet klokken 1 time frem. Forskellen mellem skibets klokke og tiden i Danmark er nu 4 timer.
Gaar for maskine og nogle faa stagsejl.
Holder dagen undervisningsfri. Koejer bliver luftet og skabe rengjorte.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 051

Den 9. maj

Middagsposition kl. 09:00 ZT (+3): 30.37000 N, 059.16200 V

Vindstyrke: 7 knob
Vindretning: nordoestlig
Kurs: 045
Fart: omtrent 6,3 knob
Lufttemperatur: 24 grader

Vindretningen er modsat vores kurs, saa vi goer fart for maskine. Igaar omkring kl 17 var der vindstille. Maskinen blev stoppet i et par timer og alle elever, 20 af gangen, fik en svoemmetur i Atlanterhavet.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 050

Den 8. maj

Middagsposition kl. 09:00 ZT (+3): 28.57800 N, 060.97300 V

Vindstyrke: 8 knob
Vindretning: sydoestlig
Kurs: 045
Fart: omtrent 7,4 knob
Lufttemperatur: 24 grader

Gaar for maskine og sejl

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 049

Den 7. maj

Middagsposition kl. 09:00 ZT (+3): 26.62100 N, 063.12700 V

Vindstyrke: 10 knob
Vindretning: sydoestlig
Kurs: 51
Fart: omtrent 4 knob
Lufttemperatur: 26 grader

Vindstyrken er aftagende, fordi vi naermer os centeret af et hoejtryk, som ligger langt nord for skibet

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 048

Den 6. maj

Middagsposition kl. 09:00 ZT (+3): 24.89100 N, 063.45300 V

Alle sejl er sat

Vindstyrke: 12 knob
Vindretning: oestlig
Kurs: 008
Fart: omtrent 5.3 knob
Lufttemperatur: 27 grader
Regnbyger passerer jaevntligt forbi

Alt vel om bord

Kaptajn

---------------

 

msg 047

Den 5. maj

Middagsposition kl. 09:00 ZT (+3): 22.59800 N, 062.83400 V

Alle sejl er sat

Vindstyrke: 13 knob
Vindretning: oestlig
Kurs: 359
Fart: omtrent 6.3 knob

Passatvinden - oestlig vind - er stadigvaek fremherskende.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 046

Den 4. maj

Middagsposition kl. 09:00 ZT (+4): 20.33300 N, 062.88600 V

Er paabegyndt rejsen mod naeste destination:Ponta Delgada, oeen Sao Miguel, Acorerne.

Alle sejl er sat

Vindstyrke: 12 knob
Vindretning: oestlig
Kurs: 357
Fart: omtrent 6 knob

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 045

Departure Notice

TS DANMARK departured Port de Galisbay/Marigot, Saint Martin

Date: 03.05.2015

Singled up:1000  ZT (+4)
Last Line: 1035
Port anchor away:1045

All sails are set
Next Port of Call: Ponta Delgada, Azores Expected date of arrival: 22.05.2015

Persons on board: 95
8o Trainees
15 crew

Alt vel om bord
Kaptajn

 

----------------

 

msg 044

Arrival Notice Training Ship DANMARK

Port of Call: Marigot, Saint Martin

Date of arrival: 01-05-2015

DANMARK shifted from anchorage in Baie Marigoto to key alongside Marigot, Saint Martin

STB anchor away: 08:40 ZT(+4)
PRT anchor let got: 09:48 ZT(+4)
First line: 09:28 ZT(+4)
All fast: 09:35 ZT (+4)
 
Alt vel om bord
Kaptajnen

 

----------------

 

msg 040

Den 28. april

Middagsposition kl. 1000 ZT (+4): 13.76000 N, 061.76500 W

Vi befinder os paa vestsiden af de caribieske oer med omtrent 41 soemil til oeen St. Lucia paa vores styrbord (hoejre side)

Vindretning: Oestsydoest
Vindstyrke: 19 knob
Kurs: 000
Fart:7,8 knob
 
Alt vel om bord
Kaptajnen

 

----------------

 

msg 039
Departure Notice
TS DANMARK departured Saint George's, Grenada
Departure Date: 27.04.2015
Pilot on board: 15:55 ZT(+4)
Singled up: 15:58 ZT (+4)
Last Line:16:00 ZT (+4)
Departure: 16:00 ZT (+4)
Pilot off: 16:18 ZT (+4)
Pass Break Water/Fortress: 16:15 ZT(+4)
Next Port of Call: Marigot Bay, Saint Martin Expected date of arrival: 30.04.2015
Persons on board: 99
81 Trainees
15 crew
1 Guest Instructor, Mr. Waicberg
1 crew wife, Britt Strid Amholt
1 crew daughter, Rosa Strid Amholt
Alt vel om bord
Kaptajnen
Departure Notice
TS DANMARK departured Hillsborough Bay,for Anchor
----------------
msg 038
Arrival Notice Training Ship DANMARK
Date of arrival: 24-04-2015
Pilot on board: 16:55 ZT(+4)
First Line:17:20 ZT(+4)
All fast: 17:50 ZT(+4)
Pilot dismbarked:17:55 ZT(+4)
After a fantastic day with ship-shine and good sailing, some of the way together with  barque PICTON CASTLE we are ready for port.
 
Alt vel om bord
Kaptajnen 
----------------
msg 037
Departure Date: 24.04.2015
Anchor away: 09:25 ZT(+4)
Underway by sail 09:40 ZT(+4)
Anchor'secured: 09:50 ZT(+4)
Next Port of Call: Saint George's, Grenada Expected date of arrival: 24.04.2015 Pilot orderd for: 16:00 ZT(+4)
Persons on board: 99
81 Trainees
15 crew members including Master
1 Guest Instructor, Mr. Waicberg
1 Crew wife, Britt Strid Amholt
1 crew daughter, Rosa Strid Amholt 
We have had a plenty full of good days at Hillsboroughs Bay. With boat training in Motor boat, Rescue boat and Long Boats (travaljer). Even we were busy in training the boats the water was to tempting not to jump into so we had a swim from the boats. We swam to the reef Sandy Island from the boats and had our 10'break there. We also reached to have shore leave and visited the great Island Carriacou.
Incredible enough we didn't stop there. We had the great joy of having the Sail Training Ship Barque PICTON CASTLE joining us in Hillsborough Bay. All trainees and many crew members had the opertunity to visit the PICTON CASTLE. Many crew and trainees from  PICTON CASTLE re-visited DANMARK and had a tour around and a semans talk. 
Alt vel om bord
Kaptajnen

----------------

 

msg 36

den 20. april

ankerposition kl. 1820 zt (+3): 12.48500 n, 061.46300 v - paa vestsiden af oeen carriacou.

vi er ankommet vestindien. mandag - sidst paa eftermiddagen - anduvede vi oeen carriacou. alle sejl er bjaerget, og efter at vi har tilbagelagt 5467 soemil paa havet ligger vi nu for anker.
carriacou hoerer til oeegruppen grenadinerne, der ligger nord for grenada.

alt vel om bord

kaptajn

 

----------------

 

msg 35

den 20. april

middagsposition kl. 1000 zt (+3): 11.96300 n, 060.98300 v.

naermeste afstand til land er 35 soemil (omtrent 60 km.) til granada

vindretning: oest
vindstyrke: 18 knob
kurs:221
fart: 7,6 knob

passerede vest om oeen barbados igaar aftes.
senere i loebet af dagen tager vi inden ind paa bagbord side og saetter kursen i en nordvestlig retning

alt vel om bord

kaptajn

 

----------------

 

msg 34

den 19. april

middagsposition kl. 1000 zt (+3): 14.06500 n, 058.66500 v.

naermeste afstand til land er omtrent 62 soemil oen barbados

vindretning: oest
vindstyrke: 17 knob
kurs:223
fart: 6,8 knob

vinden er ind paa skibets bagbord side (venstre side). regnbyger tidligere paa dagen har givet variable vindretninger.

alt vel om bord

kaptajn

 

----------------

 

msg 33

den 18. april

middagsposition kl. 1000 zt (+2): 15.95600 n, 056.59100 v.

vindretning: oestnordoest
vindstyrke: 15 knob
kurs:292
fart: 6,6 knob

senere paa dagen tager vi vinden ind paa bagbord side og aendrer kursen til sydvestlig retning.

det er nu mere end en maaned siden vi afgik frederikshavn, og siden da har vi sejlet 5020 soemil, svarende til 9297 km., heraf 4329 soemil for sejl.

alt vel om bord

kaptajn

 

----------------

 

msg 32

den 17. april

middagsposition kl. 1100 zt (+2): 15.68000 n, 053.82700 v.

vindretning: nordoest
vindstyrke: 16 knob
kurs:276
fart: 6,7 knob

alt vel om bord

kaptajn

 

----------------

 

msg 31

den 16. april

middagsposition kl. 1000 zt (+2): 15.79900 n, 051.60100 v.

vindretning: oestnordoest
vindstyrke: 15 knob
kurs:283
fart: 6,2 knob

alt vel om bord

kaptajn

 

 ----------------

 

msg 30
den 15. april
middagsposition kl. 1000 zt (+2): 15.29000 n, 049.16800 v.
korteste afstand til caribiske oer er 674 soemil - omtrent 1200 km.
vindretning: oestnordoest
vindstyrke: 14 knob
kurs:282
fart: 5,9 knob
efter undervisning i 8 dage i traek, saa holder vi dagen undervisningfri - og eleverne har noget ekstra fritid. 
det er ved at blive varmt - op til 27 grader. for en maaned siden var det mest kulden, der blev klaget over, nu er det varmen som folk klager over. men efter et par uger, saa vil de fleste have vaennet sig til varmen.
alt vel om bord

 

 

msg 29

den 14. april

middagsposition kl. 1000 zt (+2): 14.80400 n, 046.44700 v.

naermest afstand til land er 674 soemil til fransk guyana, sydamerika.

vindretning: oestnordoest
vindstyrke: 18 knob
kurs:274
fart: 7,1

dagligt er der undervisning i maritime fag fra kl. 08 til kl. 17. derforuden rengoering og vedligehold paa daekket, i riggen og maskinrum. om aftenen og natten igennem har 20 elever vagt paa daekket og deltager i sejlmanoevrer - bjaerger og saetter sejl.

alt vel om bord

kaptajn

 

----------------

 

msg 28

den 13. april

middagsposition kl. 1000 zt (+2): 15.82000 n, 043.02600 v.

vindretning: oest-til-nord
vindstyrke: 21 knob
kurs:221
fart: 7,9

flyvefiskene er begyndt at lande paa daekket om natten, hvor de ikke kan se skibet.

alt vel om bord

kaptajn

----------------

 

msg 27

den 12. april

middagsposition kl. 1100 zt (+1): 17.60900 n, 041.737 v.

vindretning: oest-til-nord
vindstyrke: 22 knob
kurs:283
fart: 7,8

klokken 12 stiller vi uret 1 time tilbage. og tidsforskellen mellem skibets klokke og klokken i danmark vil blive 4 timer. inden ankomst granada stiller vi klokken yderligere 2 timer tilbage.

alt vel om bord

kaptajn

 

----------------

 

Msg 26

Den 11. April

Middagsposition kl. 11 ZT(+1): 18.54700 N.; 039.16500 V

- omtrent midtvejs mellem Canarie oerne og Granada

Vindretning: Oestnordoest
Vindstyrke: 17 knob
Kurs: 282
Fart: 7,1 knob
Lufttemperatur: 24 grader

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

Msg 25

Den 10. April

Middagsposition kl. 11 ZT(+1): 19.51400 N.; 037.03700 V

Vindretning: Oest
Vindstyrke: 18 knob
Kurs: 237
Fart: 7,4 knob

Nu er det blevet sommer om bord. Temperaturen er 24 grader, solen skinner og de faa skyer paa himlen er Cumulus-smukt-vejrs skyer. De korte bukser er taget i brug og solcremen bliver brugt flittigt til den blege nordiske hud.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

Msg 24

Den 9. April

Middagsposition kl. 11 ZT(+1): 21.61700 N.; 035.19800 V

Vindretning: Sydoest
Vindstyrke: 9 knob
Kurs: 256
Fart: 4,1 knob

Regnbyger haenger omkring skibet; det vil vaere fint at faa skibet skyllet. Vi har ikke haft ordentligt regnvejr siden starten af marts i Frederikshavn.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

 

msg 23

den 8. april

middagsposition kl. 1100 zt (+1): 22.71500 n, 033.60000 v

vindretning: oestnordoest
vindstyrke: 16 knob
kurs: 283
fart: 6,6 knob
lufttemperatur: 23 grader

alt vel om bord

kaptajn

 

----------------

 

msg 22

 

den 7. april

middagsposition kl. 1100 zt (0): 23.01900 n, 031.353 v
- naermeste afstand til land er cape verde oerne, som ligger i sydoestlig retning i en afstand af 490 soemil

vindretning:
vindstyrke: 12 knob
kurs: 266
fart: 5,1 knob

siden afgang frederikshavn den 17. marts har vi ialt sejlet 3330 soemil, heraf 2639 soemil for sejl. og vejret har vaeret gunstigt hele rejsen uden modvind.

alt vel om bord

kaptajn

 

----------------

 

Msg 21

 

Den 6. April 2015

 

Middagsposition kl. 11 (ZTO): 23.55500 N.; 028.49800 E

 

Vindretning:NEtN

Vindstyrke: 20 knob

Kurs: 258

Fart: 8,2 knob

 

Kl. 12 stiller vi uret 1 time tilbage, saa middagspausen bliver en ekstra time laengere. I anledning af 2. Paaskedag er der ingen undervisning;og i kabyssen bliver der gjort ekstra ud af frokosten. Efter et par regnbyger i morges, saa skinner solen igen - og eleverne lufter koejer paa daekket og rydder op i deres toejskabe. Lufttemperaturen er paa 21 grader og termokedeldragterne bliver nu gemt vaek af vejen.

Flere elever har medbragt musikinstrumenter om bord og har bebudet, at de vil skabe noget underholdning i loebet af eftermiddagen.

 

Alt vel om bord

 

Kaptajn

 

----------------

Msg 20

 

Den 5. April 2015

 

Middagsposition kl. 11 (ZTO): 24.06300 N.; 025.50900 E

 

Passatvinden er i nordoest og resten af rejsen mod Granada vil den fremherskende vind vaere i sektoren nordoest - oest

 

Vindstyrke: 17 knob

Kurs: 264

Fart: 6,9 knob

 

Foruden klasseundervisning er der masser af aktiveteter paa daekket - lakering af trae, maling af staalflader mm. Og elever er ogsaa paa skift i skibets kabys for at assistere med madlavning. 

Natten igennem har eleverne toemt omtrent 200 aeg for indhold; indholdet spiste vi til morgenmad - og siden er skallerne blevet malet, saa de fremstaar som fine paaskeaeg.

 

 

Alt vel om bord

 

Kaptajn

 

----------------

Msg 19

 

Den 4. April 2015

Middagsposition kl. 13 (ZTO): 24.56300 N.; 022.56600 E

Vindretning: NordNordOest
Vindstyrke: 15 knob
Kurs: 256
Fart: 7,3 knob

Brevduerne som har vaeret om bord efter afgang Las Palmas er floejet igen - vi er kommet for langt til havs til, at de vil foelge os laengere.

Alt vel om bord

Kaptajn

 

----------------

msg 018

 

den 3. april 2015

 

middagsposition kl. 1100 (zto): 25.73600 n.br., 019.43100 v.lg.

 

forude ligger knap 3.000 soemil inden vi anduver granada.

solskin og 20 grader varme, saa klasseundervisningen er flyttet udenfor

vind: nord-til-oest

vindstyrke: 15 knob

kurs: 254

fart: 7,5 knob

 

alt vel om bord

 

kaptajn

 

----------------

msg 017
 den 2. april
 middagsposition kl. 1100 (zt-1): 26.73300 n.br., 016.37100 v.lg.
 - ligger ca. 70 soemil sydvest for gran canaria
 vind: nordoest
 vindstyrke: 14 knob
 kurs: 239
 fart: 5,1 knob
 alt vel om bord
 kaptajn
----------------

msg 016

 Departure Notice

 TS DANMARK departured Las Palmas, Gran Canaria


 Departure Date: 01.04.2015

 Pilot on board: 17:10 ZT(-1)
 T/B for made fast 17:14 ZT(-1)
 Singled up: 17:09 ZT (-1)
 Last Line:17:17 ZT (-1)
 T/B for let go: 17:27 ZT (-1)
 Pilot off: 17:38 ZT (-1)
 Pass Break Water: 17:45 ZT (-1)

 Next Port of Call: Grenada
 Expected date of arrival: 26.04.2015

 Persons on board: 97 (81 Trainees, 15 crew and one Guest Instructor)

 Alt vel om bord
 Kaptajnen

 

----------------

msg 015

 

Arrival Notice

 

TS DANMARK arrived Las Palmas, Gran Canaria

 

Arrival Date: 31.03.2015

Arrival Pilot Station: 09:55 ZT(-1)

Pilot on Board: 10:55 ZT(-1)

First Line:11:45

All Fast: 12:00 ZT(-1)

Pilot Off:11:45 ZT (-1)

ETD: 01.04.2015 at 17:00 ZT(-1)

 

Alt vel om bord

Kaptajnen

 
----------------
 
msg 014

den 30. marts

middagsposition kl. 1100 (zt-1): 30.55600 n.br., 015.19900 v.lg.

siden afgang frederikshavn den 17. marts har vind og vejrforhold vaeret saerdeles gunstig og vi er kommet langt sydover paa kort tid. vi er i forhaand - eller forud sejlplanen - og vi anloeber derfor las palmas i morgen tirsdag for et kort havneophold

vind: nordoest
vindstyrke: 16 knob
kurs: 180
fart: 7,3 knob

alt vel om bord

kaptajn
 
----------------
 
msg 013

den 29. marts

middagsposition kl. 1200 (zt-1): 35.84900 n.br., 014.93600 v.lg.

- skibet ligger nordoest for oen madeira i en afstand af ca. 110 soemil.

i scream for ice cream. everybody is screaming for ice cream. det er soendag og alle forventer is til dessert i aften.

vind: nordnordeast
vindstyrke: 18 knob
kurs: 180
fart: 7,8 knob

alt vel om bord

kaptajn
 
----------------
 
msg 012

den 28. marts

middagsposition kl. 1200 (zt-1): 35.86100 n.br., 012.16300 v.lg.

skibet er paa samme bredde som gibraltar straedet. naermeste afstand til land er 168 soemil til cabo de sao vicente paa sydvestkysten af portugal.

vind: nordnordeast
vindstyrke: 20 knob - svarende til ca. 10 m/s
kurs: 232
fart: 8,4 knob

alt vel om bord

kaptajn
 
----------------
 
msg 011

Den 27. marts

Middagsposition kl. 1200 (ZT-1): 38.54800 N.br. 012.16000 W.lg.

- ca. samme bredde som Lissabon i en afstand af 130 soemil.

Vind: Nordlig - ca. 11 knob
Kurs: 179
Fart: 4,2 knob

Alt vel om bord

Kaptajn
 
----------------
 
msg 010

Den 26. marts

Middagsposition kl. 1200 (ZT-1): 40.68100 N.br. 011.20700 W.lg.

- ca. samme bredde som byen Porto, Portugal, i en afstand af 110 soemil.

Soesygen er overstaaet og alle er ved frisk mod.
I dag holder vi 'soemandssoendag', som betyder en dag uden undervisning og med ekstra fritid. I praksis har vi almindeligvis undervisning 8 dage i traek, og den 9'ende dag er en 'soemandssoendag', altsaa en fridag. Dog er der stadigvaek opgaver som skal haandteres: rengoering, madlavning, vagttjeneste og sejlmanoevrer - skibet er jo i drift doegnet rundt.

Vind: Nordvest - ca. 15 knob
Kurs: 191
Fart: 7,0 knob

Alt vel om bord

Kaptajn
 
----------------
 
msg 009

Den 25. marts

Middagsposition kl. 1200 (ZT-1): 43.73100 N.br. 0011.12100 W.lg.

Cabo Finisterre - det nordvestlige hjoerne af Spanien -ligger i sydoestlig retning i en afstand af ca. 90 soemil.

Der er udbredt soesyge paa grund af doenninger, som faar skibet til at rulle. Soesyge forsvinder dog efter 1 dag eller 2.

Skibets vaskemaskiner benytter vi ikke naar skibet ruller fra side til side, saa al toejvask foregaar paa daekket paa gammeldags maner.

Vind: Nordnordvest - ca. 15 knob
Kurs 209
Fart: 6,5 knob

Alt vel om bord

Kaptajn
 
---------------
 
msg 008

Den 24. marts

Middagsposition kl. 1200 (ZT-1): 46.15500 N.br. 009.03300 W.lg.

Nu har vi sluppet kontinentalsoklen og er kommet ud paa Det nordlige Atlanterhav. Vandet er dybblaa og under skibets koel er der 4.7 km. vand ned til havbunden.

Med frisk til haard vind fra nord henover Biscayen, saa er der en del hoej soe og boelgegang - som ogsaa er ledsaget af lidt soesyge. Bortset fra det er vejret flot med solskin og en lufttemperatur paa 14 grader.

Kurs 220
Fart: 7,5 knob

Alt vel om bord
Kaptajn
 
----------------
 
msg 007

Den 23. marts

Middagsposition kl. 1200 (ZT-1): 48.43700 N.br. 006.50100 W.lg.

- naermeste land er Ile d'Ouessant, Frankring, som ligger 56 soemil oest for os, saa vi er ved at anduve Det nordlige Atlanterhav. Lufttemperaturen er allerede steget til 9 grader.

Vi ligger taet ved et hoejtrykscenter, hvor der ikke er nogen vind.
Gaar for maskine
Kurs 220
Fart: 7,3 knob

Alt vel om bord
Kaptajn
 
---------------
 
msg 006

Den 22. marts

Middagsposition kl. 1200 (ZT-1): 49.82200 N.br. 003.06900 W.lg.

- Den vestlige del af Den engelske Kanal

Gaar for sejl
Oestnordoestlig vind - ca. 14 knob
Kurs 260
Fart: 6 knob

Efter masser af sejltraeing paa daekket de sidste 4 dage er vi nu paabegyndt den almindelige undervisning.

Alt vel om bord
Kaptajn
 
----------------
 
msg 005

Den 21. marts

Middagsposition kl. 1200 (ZT-1): 50.53400 N.br. 000.26300 W.lg.

Nordsoen og Doverstraedet ligger agterude og skibet er i Den engelske Kanal - omkring 17 soemil sydsydvest for Brighton, England

Gaar for sejl i flot solskinsvejr.
Nordlig vind - ca. 15 knob
Kurs 255
Fart: 7.5 knob

Alt vel om bord
Kaptajn
 
----------------
 
msg 004

Den 20. marts

Middagsposition kl. 1200 (ZT-1): 52.43200 N.br. 002.42800 E.lg.

- Naermeste afstand til land er 27 soemil, Lowestoft, England. 1 soemil (sm.) svarer til 1.852 km.

Selv om det er overskyet kunne vi godt fornemme solformoerkelsen; kl. 1030 aftog dagslyset betydeligt.

Forventer at passere Doverstraedet omkring midnat. Det betyder, at vi ikke faar Dovers beroemte hvide klinter at se. Under 2. verdenskrig blev Vera Lynn datidens superstar med sangen White Cliff of Dover.

Alt vel om bord
Kaptajn
 
--------------
 
msg 003

Middagsposition den 19 marts kl. 1200 (ZT-1): 54.74100 N.br. 004.00500 E.lg.

- vi ligger midt mellem England og Danmark med ca. 150 soemil til begge sider.

Passerede de danske olieplatforme - Dan Oil Field - omkring kl. 03. En af platformene har blus paa; et imponerende syn i nattemoerket.

Maskinen er stoppet og vi goer en fart paa ca. 6 knob for sejl.
1 knob svarer til 1.852 km/t. Saa, det betyder at vores fart er godt 10 km/t
Vind: nordlig
Vindstyrke: 15 knob

Solen skinner og vejrudsigten er stadigvaek gunstig.

Alt vel om bord
Kaptajn
 
--------------
 
msg 002
Middagsposition den 18 marts kl 1200 (ZT-1): 56.330 N.br. 007.973 E.lg.
- ca. samme breddegrad som Thorsminde, Nissum Fjord. 
Har paabegyndt rejsen mod Granada og skibet er nu i Nordsoen. Sejladsen er 'blid' med gunstig jaevn vind og naesten fladt vand - og ingen soesyge. Gaar for baade sejl og motor.
Der er stor aktivitet paa daekket med sejltraening, saetning og bjaergning af sejl. Og Eleverne er meget begejstrede over at komme paa havet efter 7 dage om bord langs kaj.
Alt vel om bord
Kaptajn
-----------------
msg 001
Departure Notice
TS DANMARK departured Frederikshavn Naval base on voyage 102, 2015.
First destination is Grenada. Expected date of Arrival is 26. April 2015
Departure Date: 17.03.2015
T/B made fast 14:55
Last Line:15:00
T/B let go: 15:08
Persons on board: 97 (81 Trainees, 15 crew and one Guest Instructor)
Alt vel om bord
Kaptajnen

 

 

msg 017

den 2. april

middagsposition kl. 1100 (zt-1): 26.73300 n.br., 016.37100 v.lg.

- ligger ca. 70 soemil sydvest for gran canaria

vind: nordoest
vindstyrke: 14 knob
kurs: 239
fart: 5,1 knob

alt vel om bord

kaptajn